Ett ordmoln av saker som svenskar associerar med Finland, till exempel bastu, sjöar, sisu och Helsingfors.
Svenskar associerar Finland med till exempel bastu och sjöar, visar undersökningen. Foto: Novus/Finlandsinstitutet
Finnblicken

Ny undersökning: Svenskarnas bild av Finland mer positiv

"Finlands 100-årsjubileum har haft inverkan på svenskarnas attityd"
1:12 min

Svenskarna har en allt mer positiv inställning till Finland, men anser sig fortfarande kunna lite om landet, visar en färsk undersökning från Novus.

På finska: Uusi kysely: Ruotsalaiset suhtautuvat myönteisemmin Suomeen

72 procent av svenskarna har en generellt positiv inställning till Finland. Motsvarande siffra år 2017 var 62 procent. 

Det visar en färsk studie gjord av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Finlandsinstitutet tillsammans med Kulturfonden för Sverige och Finland, samt tankesmedjan Magma. 

Av de med en personlig relation till Finland har 81 procent en positiv inställning till landet.

Under Finlands 100-årsjubileum anordnades det hundratals olika evenemang runtom i Sverige. De var inkluderande och riktades även till svenskar och det har haft en inverkan på svenskarnas attityd.

Den första av dessa två undersökningar om svenskarnas bild av Finland gjordes i början av 2017. 

Då associerades Finland mestadels med Mumintrollen, Angry Birds och artisten Arja Saijonmaa. 

Kunskaperna om Finland sjunker... 

Många ansåg då att de inte kunde så mycket om Finland och så är det fortfarande. De som anser det har till och med blivit fler under året.

I årets undersökning säger 56 procent sig veta väldigt lite eller ingenting om Finland. Det är tre procentenheter fler än år 2017.

Skillnaden mellan att vara sverigefinne och finlandssvensk är också fortfarande oklar.

12 procent tror sig veta att sverigefinnar och finlandssvenskar är samma sak och 38 procent tror att finlandssvenskar är de finländare som bor i Sverige.

Svenskarna är även osäkra när det gäller det svenska språkets ställning som nationalspråk i Finland. 

...men intresset växer

Intresset för Finland har dock ökat, och 45 procent av de svarande säger sig vilja lära sig mer om just Finland. Det är 11 procentenheter fler än förra året.

Dessutom har de som tycker att de borde veta mer om sitt östra grannland ökat med tolv procentenheter. I år (2018) var dessa 62 procent och förra året (2017) 50 procent. 

Bastu och Arja Saijonmaa är fortfarande mest kända

Artisten Arja Saijonmaa och president Urho Kekkonen, bastu och sjöar, design och ishockey. Dessa välbekanta saker dyker upp även i årets undersökning när man ber en svensk nämna ett antal saker som de associerar med Finland.

– Att bastu, natur och sjöar dyker upp i undersökningen är ju naturligt. Det är ju saker som även finländarna är stolta över, kommenterar Anders Eriksson. 

Finlands födelseår mer känt nu 

Firandet av Finlands 100-årsjubileum förra året kan ha lämnat ett tydligt spår i svenskarnas kunskaper om Finland.

Antalet svarande som visste att Finland blev självständigt 1917 har ökat från 12 procent (2017) till 29 procent (2018).  

Under jubileumsåret har många förstått att Finlands historia är väldigt annorlunda jämfört med Sveriges historia, och det har ökat intresset.

I undersökningen deltog 1030 personer mellan 18-79 år, som bor i Sverige och ingår i Novus Sverigepanel. 

Journalismimme perustana on uskottavuus ja puolueettomuus. Sveriges Radio on riippumaton poliittisista, uskonnollisista, taloudellisista, julkisista ja yksityisistä intresseistä.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".