2,7 miljoner kronor till utveckling av nya läromedel på minoritetsspråk

3:19 min

En kurs i finska på Instagram, nya böcker till modersmålsundervisningen och ett spelliknande material för att lära ut Sveriges och Finlands gemensamma historia.

Läs på finska: 2,7 miljoonaa kruunua jaettu vähemmistökielten oppimateriaalien luomiseen - nämä hankkeet saivat rahat

Alla är de exempel på sverigefinska projekt för att ta fram nya läromedel för undervisning i finska.

Under slutet av förra året utlyste Institutet för språk och folkminnen medel på totalt 2,7 miljoner kronor till projekt som ska stödja de nationella minoritetsspråken genom olika pedagogiska material.

Kalle Kinnunen är tillsammans med Sverigefinska ungdomsförbundet initiativtagare till en otraditionell språkkurs i finska.

– "Kuusi palaa" är en ny språkkurs på Instagram. En grundkurs, du behöver inte kunna någon finska och får lära dig nya ord, säger han.

Det är ingen vanlig språkkurs.

Idén kom ur Kalle Kinnunens egen önskan att lära sig mer finska. Han tyckte sig inte ha tid att gå en traditionell kurs med lektioner på fasta tider i ett klassrum, utan efterfrågade ett flexiblare alternativ. När det inte fanns att hitta skapade han Instagram-kursen.

Tack vare det ekonomiska bidraget från Instutet för språk och folkminnen kan han och Sverigefinska ungdomsförbundet utveckla kursen. Planerad kursstart är under våren 2019.

Läraren levandegör

Ett av de andra sverigefinska projekten som beviljades bidrag är sprunget ur modersmålsläraren Anna-Mari Ojutkangas-Hedlunds eget undervisningsmaterial om Carl Axel Gottlund och 1809 års gräns mellan Sverige och Finland.

För att levandegöra historien och göra den mer tillgänglig för eleverna har hon skapat ett slags spel där eleverna bland annat får gå i Gottlunds spår på hans resor i Dalarna.

– En elev har frågat mig varför ingen lärt ut det här tidigare. Alltså om man bara visar Gottlund som den där äldre gubben så blir han inte levande för barnen.

Man måste göra Gottlund till den filur som han var på den tiden.

Många ville ha pengar

Totalt kom det in 31 projektansökningar om medel för framtagande av pedagogiskt material på nationella minoritetsspråk. 13 av dem beviljades bidrag.

– Vi trodde att det fanns en stor efterfrågan, men att det var så många som ville ta fram pedagogiska material trodde vi kanske inte.  

Anna Gezelius är samordnare för minoritetsspråk på Institutet för språk och folkminnen i Uppsala.

Dessa projekt fick pengar:

Jåhkågasska tjiellde
Pedagogiskt material för revitalisering av lulesamiska i renskötselarbete

Västmanlands finska kulturarrangörsförening VÄSKY
Spel om "Gränsen 1809", Spel om Gottlund

UusiTeatteri genom Finska Kulturföreningen i Sverige
Läsebok Taksi ja Max

Föreningen för sverigefinska skribenter FFSS
Lilla klassen Pikku luokka

Malmö Romska Idécenter
Tala, läsa, skriva på romani

Jiddischsällskapet i Stockholm
Läromedel för jiddisch för åk 4-9

Sverigefinska ungdomsförbundet
Finska för nybörjare på Instagram

Riksförbundet Roma Institutet
Röda hjulet – baskunskaper i kaleromsk grammatik

Svenska Tornedalingars Riksförbund
Meänkielilyftet för högstadiet

Álgguogåhtie
Ubmejesámien mánánappa

Bágo, Skribent- och författarförening/Tjállegoahte - Författarcentrum Sápmi
ABCČ 400

Romska Ungdomsförbundet
Romska språkkort

Romska Kulturcentret i Malmö
Mure Anglune Paramitchi PDF

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista