1 av 9
Storleken är densamma men nya Beetle ser inte lika snäll och söt ut som föregångaren. Linjerna har fallit på plats och är mer harmoniska. Foto: Peter Jernberg / Sveriges Radio.
2 av 9
3 av 9
De runda baklysena har ersatts av liggande och mer moderna baklysen utan att identiteten går förlorad. Nästan lite Porsche-vibbar. Men bara nästan.
4 av 9
Bak har linjerna dragits ut samtidigt som huven blivit längre. Det har gett nya bubblan kanske dom mest lyckade formerna någonsin? Fartigare form men med markerade hjulhus som stark identitetsbärare.
5 av 9
Upprättstående instrumentbräda som går att få i karossens färg förstärker retrointrycket, men många knappar har plockats från VW:s lagerhyllor och det känns lite tråkigt. Funktionellt och lättbegripligt dock.
6 av 9
Ett handskfack framför passageraren flörtar med historien, men det finns ytterligare ett under också som är mer praktiskt. Blomvasen som var tillbehör i förra modellen har plockats bort.
7 av 9
Bagageutrymmet är löjligt litet och opraktiskt på grund av den kraftigt sluttande bakdelen. Motorn fram istället för bak som originalet från 1938.
8 av 9
The Beetle finns bara med två dörrar och de är stora som pingisbord. Krångligt vid trånga parkeringar.
9 av 9
Trångt insteg till baksätet som bara har två platser.
VW Beetle provkörd

Nya bubblan har fått hår på bröstet

6:19 min

Från söt och snäll till hårig och rebell. Senaste versionen av bilikonen VW Bubblan, eller Beetle som den numera heter, har fått tuffare former och en rå motor som låter som rena racerbilen. Kul att köra och snygga former till ett relativt bra pris, men funktionen har fått stå tillbaka för formen och söker du en riktigt körglad retrobil, ja då är Mini Cooper (hundkojan) ett bättre alternativ, tycker vår bilrecensent Peter Jernberg som provkört nya Beetlen i en vecka.

Plus

  • Design
  • Image
  • 200-hästarsmotorn en pärla
  • Roligare än förra modellen
  • Okej pris för att vara en retrobil
  • Andrahandsvärdet

Minus

  • Litet bagage
  • För mycket Golf-känsla i inredningen
  • Bara fyra säten
  • Stora dörrar
  • Svårparkerad
  • En miljöversion hade väl varit rätt?

Fakta VW Beetle TSI 200 DSG GT

Pris: Från 249 900 kronor

Motor: fyrcylindrig bensinmotor på två liter och 200 hästkrafter vid 5 100 varv och 280 newtonmeter från 1 700 varv. Sexväxlad dubbelkopplinglåda.

Prestanda: noll till hundra på 7,5 sekunder, toppfart 223 kilometer.

Bensinförbrukning: 0,77 liter vid blandad körning, 0,61 liter (landsväg) och 1,03 (stad).

Övriga modeller: TSI 105 från 169 900 kronor och TSI 160 från 194 900 kronor. Diesel kommer senare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista