1 av 2
Gösta och Anette Nockmar med hunden Cilla i Söderköping. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
2 av 2
Anders Donlau, vd på Göta kanalbolag. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
Östergötland

Kanalturismen ökar - på land

Göta kanal växer mest på land, med allt fler besökare utan båt. Nu tänker kanalbolaget satsa mer på de besökarna.

– Den stora utvecklingen sker på land med landbesökare. Nu kommer vi att jobba vidare med att utveckla turismen för fritidsbåtar och passagerarbåtar men framför allt turismen längs kanalen, säger Anders Donlau som är vd på Göta kanalbolag.

Göta kanalbolag räknar med drygt tre miljoner besökare årligen på och runt kanalen och av dem utgör båtfararna bara knappt en halv procent, säger Anders Donlau. Men båtfolket är viktigt.

– Kanalen är en scen där skådespelarna är båttrafiken – det är därför man kommer och tittar på kanalen.

Utifrån kanalbolagets undersökningar kan de se att något som ökat mycket är antalet husbilar.

– De vill vara nära kanalen, ungefär som en båt. Det är en intressant kund för oss eftersom de kan nyttja samma faciliteter som fritidsbåtarna med gästhamnsservice och såna anläggningar, säger Anders Donlau

Men för landbesökarna Anette och Gösta Nockmar så räcker det långt med en bra hamburgerservering.

– Vi har som tradition att en gång varje sommar åka hit och äta hamburgare. Vi har varit båtfolk tidigare så vi dras gärna till vatten och båtar, säger Anette Nockmar vid kanalen i Söderköping.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".