Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Under eftermiddagen ger vi dig helt enkelt mer om det som sker.
Kronoberg

Hotade med polis - fick sina pengar

Publicerat måndag 4 juni 2012 kl 14.10
"Jag är glad att de inte lyckades lura mig"
(4:06 min)

Sima Sadeghzadeh är en av dem som drabbats av företaget FormLifes försök att vägra kosumenter ångerrätten. Först när hon hotade med polis fick hon tillbaka sina pengar. Nu varnar Konsumentverket för företaget.

Det danska företaget FormLife säljer till exempel bantningsmedel och har bland annat vägrat ge konsumenter ångerrätt och många har tvingats att betala tillbaka tusentals kronor.

– Det som gör det här speciellt är den stora mängden anmälningar mot samma företag, säger Magnus Adell, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Det är fler än 250 anmälningar som har kommit in till Konsumentverket och Konsument Europa de senaste månaderna. Flera av dem från Kronobergs län. Sima Sadeghzadeh är en av dem. Hon köpte ansiktskräm genom ett gratiserbjudande men när hon fick bekräftelsemejlet insåg hon att det handlade om en tremånadersprenumeration.

- Jag mejlade direkt till dem att jag vill ångra mig. Jag skickade fem-sex mejl, men ingen svarade, säger hon.

Välkomstpaket med bantningsspiller för "noll kronor"

FormLife säljer bland annat bantningspreparat och detoxplåster och har den senaste tiden haft en omfattande kampanj där man erbjuder ett välkomstpaket för noll kronor. Köparen behöver då bara betala frakten. Trots detta kan man läsa i de finstilta villkoren att gratisprovet är en prenumeration där konsumenten måste köpa ytterligare ett paket för 1 194 kronor. När konsumenter sedan vill ångra sig börjar problemet.

– Det stora problemet som vi ser det är att FormLife inte följer distans- och hemförsäljningslagen om ångerrätt, säger Magnus Adell.

Konsumenten ovetande om bindningstid

När konsumenten meddelar företaget att de ångrar sig får de veta att det inte är möjligt eftersom de har en bindningstid. Det är inte korrekt, berättar Magnus Adell.

– Om man ångrar sig, meddelar FormLife och skickar tillbaka välkomstpaketet oanvänt har de ingen rätt att dra ytterligare pengar från konsumentens kort, men det har vi sett att företag gör i många ärenden, säger han.

Sima Sadeghzadeh skickade genast tillbaka sitt oöppnade paket med rekommenderat brev. Trots att detta kom fram till FormLife fem dagar efter att hon skickat paketet kom ändå ytterligare en försändelse från företaget åtta dagar senare. Dessutom drogs 1 300 kronor från hennes konto. Till slut hotade Sima Sadeghzadeh med polisen i ett mejl till FormLife. Fem timmar senare hade hon fått tillbaka pengarna på kontot.

- Jag är glad att de inte kunde lura mig. Men det är inte bara jag, det är många som har klagat. Jag hade tur, jag tror att jag fick tillbaka mina pengar för att jag skickade in paketet rekommenderat. Jag hade bevis. Men stackars de andra, det finns de som har förlorat mycket pengar, säger hon.

FormLife kritiseras också för sin marknadsföring eftersom annonserna liknar konsumentnyheter. Företaget har tidigare varit i blåsväder också i Norge och Finland. P4 Kronoberg har försökt nå FormLife för en kommentar utan att lyckas.

Sandra Douglasdotter
sandra.douglasdotter@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".