Blekinge

Trygghet kostar miljoner

Fackets krav på dubbelbemanning på tågen mellan Blekinge och Köpenhamn riskerar att bli en dyr affär för DSB First.

Bolaget som driver trafiken vill inte stå för hela notan, utan menar att beställaren, Öresundståg, också måste vara med och betala.

Men Gösta Ahlberg, vd på Öresundståg, håller inte med och hänvisar till ett löfte om att istället installera videokameror ombord på tågen

– Vi är mer inne på att videokameror ska installeras på tågen, något vi blev lovade av DSB First vid upphandlingen, säger han.

Tågvärdarnas krav på dubbelbemanning under helgerna kan komma att kosta DSB First många miljoner.

Enligt facket måste uppemot 40 personer anställas på heltid, om man ska kunna dubbelbemanna tågen som går i trafik i Öresundsregionen, bland annat mellan Blekinge och Köpenhamn.

DSB First säger sig inte vara negativa till fackets krav, som rests efter att flera tågvärdar misshandlats ombord på tågen, men anser att beställaren av tågtrafiken, de olika länsbolagen i Öreundsregionen, ska vara med och betala notan

Stefan Bengtsson, tågvärd och lokal ordförande i statstjänstemannaförbundet, ST, säger att facket inväntar de diskussioner som , enligt vad han blivit informerad om, ska pågå mellan DSB First och länsbolagens gemensamma tågtrafikbolag, Öresundståg.

Men enligt vd:n i Öresundståg, Gösta Ahlberg, är diskussionerna mellan DSB First avslutade sedan länge.

– Parterna från beställarsidan har ju sagt nej redan, då får man lyfta frågan igen om man från DSB:s sida tycker att det behövs.

Hos facket tryter tålamodet och nu väntar man på ett besked från arbetsmiljöverket, som granskar fackets rapport över den senaste tidens incidenter.

Milan Djelevic
milan.djelevic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".