2 november 2010

Hör alkohol och idrott ihop?

Hör Sportsnack med Jan Hansson och Bengt Israelsson
20 min

Elithockeyklubbar drar in stora pengar på att sälja alkohol i arenorna.

Modo hockey säljer alkohol för 3,6 miljoner kronor varje år. Det visar en granskning som SVT:s lokalredaktioner har gjort.

Färjestads hemmaarena är Karlstads största krog med en försäljning på sex miljoner kronor om året och i Linköpings arena finns i dag åtta barer med fullständiga rättigheter.

Karin Mattsson Weijber är ordförande i riksidrottsförbundet, som i sina riktlinjer skriver att man i samband med idrottsevenemang ska undvika försäljning av alkoholdrycker till allmänheten.

– Jag har förståelse för det när man serverar god mat och man vill vända sig till en bred publik. Men däremot när det gäller ren alkoholförsäljning och när man dricker mängder med öl och tittar på idrott så sänder det märkliga signaler, säger Mattsson Weijber till Radiosporten.

Ser ni i RF att det här är ett problem?

– Jag tycker att det är ett bekymmer på sina håll. När det blir en tydlig koppling mellan att festa till och kolla på idrott, det är då det blir fel.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".