Chatt med Västtrafik

Mikael Stjernberg, affärsområdeschef för Västtrafik i Fyrbodal svarade på frågor om kollektivtrafiken den 24 november.
Karo9lina:Varför är er hemsida stängd för underhåll just idag, när vi resenärer behöver alla information vi kan tänkas få pga vädret?
Mikael Stjernberg:Ibland händer två saker samtidigt och att hemsidan inte funkade är inte bra den är igång igen sedan kl 12
mikael:varför finns det inga kedjot typ onspot på bussarna? har sett antal som bara spinner i halkan
Mikael Stjernberg:Många gröna vintrar har gjort att det inte behövts, men frågan får tas upp framöver framför allt för bussar på landsbygdsvägar
Lars Elshaug:Hörde frågan om dubbdäck, svaret var inte helt ok tycker jag. Ställer en motfråga: Vad är bäst, spara miljö / vägar eller kjöra säkert och rädda liv?? Mvh Lars
Mikael Stjernberg:Bussarna har dubbdäck på enstaka linjer, men överallt skulle det inte vara bra för miljön. Den halka som ibland finns så hjälper det inte ens med dubbdäck.
Ida:Hejsan! Hur motiverar ni att det är okej att köra förbi passagerare som står i lätt uppförsbacke och väntar på bussar då det är snö? Uppdraget för västtrafik är att föra människor från en plats till en annan, hur kan man då göra på detta sätt?
Mikael Stjernberg:Hej Vi kan inte motivera att det är OK, men jämfört med allt annat så är säkerheten viktigast och i ett enskilt fall kan förare tvingas göra den bedömningen
anneli:Varför är ni så dåliga på att uppdatera er hemsida för aktuell information
Mikael Stjernberg:Uppdateringarna har blivit betydligt bättre och vi har jobbat med detta sedan förra vintern. Men naturligtvis så kan det bli ännu bättre.
Trollhättebo:Jag pendlar mellan Trollhättan och Uddevalla med buss varje dag och det är OFTA folk får stå upp i gången. Ska det verkligen vara så? Var finns trafiksäkerhetstänket? Om chauffören behöver bromsa kommer folk flyga hej vilt.
Mikael Stjernberg:Det får inte regelmässigt vara stående på bussarna på en sträcka mellan Trollhättan-Uddevalla. Hör gärna av dig vilken tur så kan vi ta upp det med trafikföretaget som kör.
Axel Rundblad:Hur är det med bussarna runt Stenungsund, och hur kommer det bli de kommande dagarna?
Mikael Stjernberg:Hej Axel. Jag har inte just nu någon aktuell info, men hör av dig till vår kundservice per mail eller telefon.
åke andersson:Är det inte ekonomiskt att införskaffa ett par ledbussar i vårt område. Vissa turer är det ofta mer belastning av passagerare. Man kanske då slipper att sätta in x-tra bussar.
Mikael Stjernberg:Ibland är det för trångt och ibland är det alldeles för stor buss. Vi försöker mixa detta tillsammans med trafikföretagen och få rätt storlek på bussen vid rätt tid
Jens Hansson:Jag har inte tidigare använt kollektivtrfiken, men beslöt prova med det nya "provåkarkortet" Men.... kollektivtrafikens tider passar mig fortf. inte. Är den "nya satsningen" verkligen seriös från Västtrafik verkigen seriös?
Mikael Stjernberg:Hej Jens! Naturligtvis är det seröst och att det är viktigt och vi satsar också på tätare turer. I december t ex blir det tätare trafik mellan Uddevalla o Trollhättan. Men det går kanske inte alltid att hitta lösningar som passar alla.
Diana Carlsson:VArför tror västtrafik att det inte bor folk norr om Uddevalla. Den tåg och busstrafiken är undermålig och framförallt när det gäller info ang. ersätttningsbussar
Mikael Stjernberg:Under de senaste åren har vi byggt ut med fler turer med både buss o tåg i Dalsland och i norra Bohuslän. T ex med tåg till Strömstad och timmestrafik med buss till Kungshamn. Och med fler som reser så kan vi bygga ut med ännu fler turer
Kristina:Hej, hej! Snälla kan jag bara få hjälp med vart jag kan hitta information om expressbuss 1 mellan Trollhättan och Karlsborg. Går den som vanligt? Jag har försökt titta på Västtrafiks hemsida men hittar ingen information om detta.
Mikael Stjernberg:Hej! Generellt gäller att finns det ingen störningsinfo så ska bussen gå enligt tidtabell.
Hälsningar Chri:Jag måste bara påpeka att om man åker före sju på morgonen så fungerar varken västtrafiks hemsida eller kundtjänst. Det är inte kul att stå ute och vänta på en öde hållplats på landet den tiden på morgonen, när det dessutom är snöstorm. Websidan fungerar inte med alla mobiltelefoner, Det går att se att ni har uppdaterat trafikläget men det går helt enkelt inte att få ner rullgardinsmenyn vid trafikläget, för i mitt fall fyrbodal. HAr ringt Sony Ericsson o det är på er hemsida som felet ligger. Jag har ringt västtrafik idag o blivit lovad att rätt person på Västtrafik ska ringa upp mig. Väntar än ! Skulle man inte kunna ha som Vattenfall. De SMS ut (iallafall fanns funktionen förr) när det var strömavbrott i mitt område. Att jag kan fylla i vilka linjer som jag åker med och sedan få ett SMS när min linje ställs in eller blir försenad? Lite tungt att få med den stationäradatorn ut till hållplatsen varje dag :o)
Mikael Stjernberg:Hej! Bra att du skriver ner synpunkterna. Tar med mig frågan till våra IT-utvecklare att jobba med
moderator:Nu är det fem minuter kvar av chatten och det strömmar in frågor. Mikael försöker svara på så många frågor han hinner.
Martin:Tjena, Jag tycker det är synd att människor klagar på förseningar i snökaoset när dom ser hur vädret ser ut. Finns hundratals med folk som låter sina bilar stå kvar på parkeringen när våra busschafförer förmodligen har halkat omkring för att ta sig till jobbet. Sen är det inte så konstigt om dom blir griniga pga alla klagomål dom förmodligen får utav 99% av alla passagerare som stiger på! Hälsningar Martin
Mikael Stjernberg:Hej! Tack för synpunkten. Vill samtidigt uttrycka respekt för att de resenärer som blir irriterade när det inte funkar. Våra förklaringar löser kanske inte problemet men genom att prata med varandra så kan vi också förstå varandra
Ida:Mikael Stjernberg du skriver i ett inlägg att säkerheten är viktigast och att man då i enskilda fall kan vara tvungen att göra bedomningen att köra förbi passagerare men i ett annat inlägg så är miljön viktigare än dubbdäck som även de handlar om en säkerhetsfråga. Hur resonerar du här?
Mikael Stjernberg:Hej! Säkerheten är viktigast men det är inte dubbdäck som garanterat löser säkerheten. I en backe med ishalka går det inte ens med dubbdäck att alltid ha en säker färd
moderator:Nu är klockan halv fem och vi avslutar chatten. Vi tar därför inte emot nya frågor, men Mikael svarar på några frågor till som kommit in.
Barbro Johansso:Vi skall åka hem till Sverige en vecka i samband med jul. Hur gör vi för att köpa biljett när vi bor på landsbyggden? Har hört att vi inte kan köpa biljett på bussen längre. Det kommer bara bli några få resor under den veckan. Hur gör vi? Skrev samma fråga förra året men fick aldrig något svar, hoppas jag får det nu!
Mikael Stjernberg:Hej Barbro och välkommen hem till jul. Ombord på bussen kan du köpa enkelbiljett och betala med kort. Funkar inte detta så hör av dig till vår kundservice som kan svara. Det varierar lite beroende på var du ska åka.
Lolo:I morse gick inte 7-bussen från Vänersborg till Uddevalla. Utan information fick resenärerna vänta på nästa buss. Varför kan inte Hållplatserna förses med informationstavlor som talar om att bussen är inställd eller försenad xxminuter- så som hållplatserna i Göteborg har. Åtminstone hållplatserna i tätorterna borde kunna ha det.
Mikael Stjernberg:Hej! Våra större hållplatser kommer successivt att få den info du efterfrågar. På andra platser är det kanske via mobiltelefon som vi kan lämna info
Diana Carlsson:Varför sätter ni inte in fler vagnar på tåget mellan strömstad-uddevalla på morgonen? Alla som åker till skolan har ju svårt att få plats och får stå som packade sillar. är detta bra. sen behövs mer info när tågen ställs in på eftermiddagen för alla elever. oftast finns ingen info äns på er hemsida. och man blir bara hänvisad det är SJs anvar inte erat
Mikael Stjernberg:Hej! Jag tar med mig frågan för att se hur info kan förbättras
Kristiina:Hur är det med bagage i bussarna? Under året har det varit olika besked. Reglerna har varit hårdare än vid flyget. Man får inte ta resväskor in i bussen utan ha dem i utrymmet under bussen. Men ingen tar ansvar för dem. Det skulle vara rakare att skriva i reglerna att man får inte ha bagage i Västtrafikbussarna utom en liten handväska.
Mikael Stjernberg:Hej! Jag tar med mig frågan i arbetet med att beskriva våra resevillkor.
Bengt:Varför har inte bussförarna handsfree till sina telefoner? Det är ofta man ser att de håller i en telefon och samtidigt skall ratta en buss full med passagerare.
Mikael Stjernberg:Hej att prata i telefon och köra buss är inte en bra kombination och ska bara ske i undantagsfall. Inom några år hoppas vi få en kommunikationsradio som är lättare att arbeta med för våra förare
Lars Elshaug:Västtrafik borde väl kunna påverka Vägverket att INTE anv. salt. Salt som smälter och sen fryser igen blir som skridskois. Anv. grus / sand, det räcker. Mvh Lars
Mikael Stjernberg:Hej! Jag är inte expert i frågan, men vet att våra trafikföretag löpande har kontakt med trafikverket, gaturkontor m fl och där framför synpunkter på hur gatuunderhållet kan göras på bästa sätt
moderator:Tack för ert intresse!
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".