Nu släcks analog-tvn i Stockholm

Tekno 21 februari

Digital-tv-övergången i Stockholm sker 12 mars. Halva landet har fått digital-tv, men det här den första storstadsregionen som berörs av nedsläckningen av det analoga tv-nätet. I Stockholm har den marksända televisionen sänts ut (sen 1956) från de två Nacka-masterna, det högsta är 300 meter hög.

Masterna har en mängd antenner, men själva sändarna sitter nere i en byggnad invid masterna, och Henrik Hagström, tekniker vid Teracom, guidar oss i byggnaden.

OLED ersätter LCD- och plasmaskärmar?

Hur kommer framtidens bildskärmar, för platt-tv och dator, att konstrueras? Jo, kanske blir det OLED-skärmar som blir det nya. OLED (Omitting Light Emitting Displays) består av små lysdioder, självlysande punkter bestående av organiska molekyler. De inte kräver bakgrundsbelysning, utan avger röd, grön, blå färg, i varje pixel, när strömmen slås på. Därför är OLED-tekniken strömsnålare än hos LCD-skärmar, där ju alltid (även vid svart) den vita bakgrundsbelysningen måste vara igång.

OLED används redan i enfärgade skärmar för mobiler och mp3-spelare, men när tekniken utvecklats kan OLED ge stora bildskärmar en extremt hög bildkvalité och snabbare växling i rörliga bilder. Dagens tillverkare av bildskärmar sneglar på den här tekniken som tänkbar ersättning till dagens LCD- och plasmaskärmar, berättar Olle Inganäs, professor i biomolekylär och organisk elektronik vid Linköpings universitet.

Kamlös motor 20% snålare

När nu EU-kommissionen vill ställa hårdare krav på bilarnas CO2-utsläpp så kan ett radikalt grepp hjälpa biltillverkarna att nå målet. Att helt enkelt ta bort kamaxlarna.

Ända sedan förbränningsmotorn började utvecklas på 1800-talet har man vetat att kamaxeln, som används för att öppna och stänga insugs- och avgasventilerna, egentligen alltid blir en kompromiss. Man bör kunna variera ventilöppnandet i förhållande till motorns varvtal och belastning, men det går inte med en fast kamaxel. Det har ibland kallats motorkonstruktörernas ”heliga Graal” att försöka hitta ett sätt att få obegränsat variabel ventilstyrning.

Det är först de senaste åren man börjat närma sig en lösning med ventilöppning med hjälp av elektromagneter(elektrohydraulisk ventilstyrning finns också) och då kan motorn i bästa fall bli uppåt 20% snålare på bränsle och samtidigt vara starkare på låga varv. Än så länge är biltillverkarna ovilliga att berätta om sina kamlösa motorer, men vi kan nog räkna med att få se flera exempel på kamlöst inom de närmsta åren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista