Spårtaxi byggs i Uppsala

Små förarlösa vagnar som går i ett spindelnät av banor några meter ovan mark, där varje resenär själv väljer vart färden ska gå. Det är vad många infrastruktur-forskare ser som lösningen på trängsel och köer i storstäderna.

Men även om det startats flera spårtaxiprojekt i Sverige så har det inte blivit mycket mer än vackra visioner och möjligen en bit spår och en vagnprototyp. Nu kommer vi att få en av världens mest avancerade spårtaxianläggningar i alla fall när det stora koreanska stålföretaget Posco bygger en testbana bredvid Biomedicinskt centrum i Uppsala. Det är en 400 meter lång testbana där ska tre vagnar med plats för fyra passagerare rulla fram. Att valet föll på Uppsala beror på att man siktar på världsmarknaden. Om svenska myndigheter godkänner spårtaxibanans säkerhet och funktion, räknar man med att den kan säljas till resten av världen också.

Testsatelliten sänder Galileo-signaler

Den första testsatelliten, Giove 1, i det nya satellitnavigeringssystemet Galileo är nu uppe i omloppsbana. Däremot visste man inte om den fungerade som den skulle och sände ut signaler på den rätta frekvensen. Det var lite bråttom att få igång utsändningar innan det första av dom tre frekvenstillstånden går ut i juni. Christer Berner på rymdstyrelsen meddelar att det verkar nu som Giove 1 sänder som den ska.

Del 3 i digitalfotoserien: utskrift

Det är inte alltid utskriften på bläckstråleskrivaren blir vad man väntat sig. Tillsammans med yrkesfotografen Stefan Olsson reder vi ut hur man ska sitt mål: att bilden får samma färger på pappret som de färger man bestämmer på datorns bildskärm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".