Så funkar GI-dieten

GI-metoden utgår från att undvika mat som gör att blodsockret kraftigt varierar för att därmed kontrollera kroppens produktion av det fettbindande hormonet insulin. En jämn blodsockerkurva ger en längre mättnadskänsla och minskat sockersug.

Sammantaget leder detta (i de allra flesta fall) till viktnedgång, bättre ork och minskad risk för en lång rad välfärdssjukdomar som diabetes och hjärt/kärlsjukdomar.

Kroppen i ketos

Under den strikta GI-fasen är målsättningen att skära ner mängden kolhydrater till en så låg nivå att kroppen tvingas göra en omställning och använda fett, istället än kolhydrater, som primär energikälla till muskler och organ.

För att denna biokemiska omställning ska inträffa (ketos) fordras att kolhydratintaget max är ca 40 gram kolhydrater per dag. I princip ska samtliga livsmedel som innehåller kolhydrater undvikas, med undantag av grönsaker (ej rotfrukter).

Snabb viktminskning

Omställningen resulterar i nio fall av tio i en snabb viktnedgång. En del personer kan uppleva vissa problem under omställningsfasen vilket kan likställas abstinensbesvär. Exempel på besvär kan vara trötthet, hängighet, illamående, huvudvärk.

Biverkningar

Men i lika många fall inträffar det omvända och personerna upplever att de blir pigga, varma och får ökad ork. Det är omöjligt att avgöra vem som får vilka symptom. Om problem uppstår kan detta enkelt avhjälpas genom att komplettera med en mindre mängd kolhydratrika livsmedel, ex en frukt eller liknande.

Härliga GI-recept

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".