Träningstips för hemmet

Träningstips från Anna Iwarsson på Friskis&Svettis

Kroppen tycker om att vara i rörelse. Den gillar att få ”komma upp i puls”, dvs hjärtat börjar slå snabbare. Kroppen tycker om att jobba och ta i. Den gillar att få utmanas och tänja på sina gränser. Mycket av det kan du göra i din vardag. Här kommer några exempel

- Bygg en hinderbana med barnen. Använd möbler, olika redskap och din fantasi. Du ska kunna klättra över, krypa under, åla igenom och balansera.
- Gör storstädningen av källaren och vinden till ett träningspass. Byt om till träningskläder. Du lyfter, bär, drar och går upp och ner för trappan/stegen flera gånger. Tänk på att jobba med benen och armarna.
- Sätt på musik du tycker om och som ger dig energi.
Sätt på hög volym och kör ett eget disco. Låt musiken inspirera dig, gör det du hör.
- Att röja i trädgården eller att skotta snö är bra träning. Känn att du använder benen, armarna och ryggen i träningssyfte, en stark kropp.

- Stationsträning:
Station 1: styrketräning för benen. Du behöver en stol.
Sitt lite längre fram på stolen, för ihop armarna över bröstet. Res dig sakta och sätt dig sakta igen. När du närmar dig stolen igen bromsar du och reser dig igen. Gör 20 repetitioner.
Station 2: hela kroppen. Stå på golvet, kryp ihop, händerna i golvet. Därifrån skjuter du upp dig och gör ett upphopp. Du behöver inte hoppa utan kan trycka dig upp som en raket, med armarna rakt upp. 20 gånger.
Station 3: armar/axlar. Gör 20 armhävningar, välj själv om du vill stå på tå eller med böjda ben.
Station 4: mage. Gör 20 situps, välj själv om du vill ha armarna framför dig eller händerna i nacken.
Stationsträningen blir perfekt om du kombinerar den med t ex ett joggingpass.
- ”Upp ur soffan”. Om du inte ”landar” i soffan och fastnar där kommer du att börja se saker du vill göra och fixa. Kanske ta en promenad.
- Köp en tränings-dvd. Den kan ge inspiration och som du också kan ta med på resan eller till landet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".