Må bättre med Lotta och Ola

Kom i sommarform - rivstarta med GI-dieten

Det är faktiskt inte särskilt svårt att gå ner i vikt. Lär dig några enkla knep och förstå hur kroppen bränner fett.

P4 Extra har tagit hjälp av GI-experten och kostrådgivaren Ola Lauritzson i P4 Extra för att hjälpa dig att komma i toppform till sommaren. Under de kommande veckorna finns Ola till hands och leverar veckomenyer.

Ola chattade med lyssnarna:

Rivstarta

Vill du se riktigt snabba resultat rekommenderar Ola Lauritzson att göra vad han kallar en rivstart.

-Det innebär att du under de kommande veckorna strikt skär ner på mängden kolhydrater i maten, samtidigt som du äter mer protein, det vill säga kyckling, fisk, kött, tofu, skaldjur och ägg. Till det serverar du i första hand grönsaker, säger Ola Lauritzson.

Öka förbränningen

Det som händer är att du ökar kroppens fettförbränning och håller blodsocker- och insulinproduktionen i balans. Proteinet förlänger också mättnadskänslan.

Bort med kolhydraterna

Att strikt minimera kolhydraterna i maten innebär att du under de kommande två veckorna undviker bröd, pasta, flingor, ris och kokta rotfrukter. Läs på innehållsförteckningen när du handlar. Allra helst ska du hålla dig under 40 gram kolhydrater per dag för att maximera fettförbränningen.

Gå ner 2 kilo i veckan

De flesta går ner mellan 1-2 kg per vecka under Rivstarten. Men Ola uppmanar till att man också försöker att undvika alkohol eftersom den bromsar förbränningen.

Rör på dig

För att lyckas allra bäst ska du förstås också röra på dig. Köp en stegräknare och bestäm dig för att nå upp till 12 000 steg. Varje dag!

Efter de två första veckorna kan du successivt lägga till mer nyttiga kolhydrater i kosten, det vill säga de som har lågt GI och tar lång tid för kroppen att bryta ner. Exempel är bönor, linser, quinoa, fullkornsris, vildris, frukt, surdegsbröd och dinkel.

Enkel veckomeny

Så här kan en veckomeny under rivstarten se ut, rik på protein som ökar fettförbränningen och snål på kolhydrater som hjälper dig att hålla blodsockret i schack.

Glöm inte att lägga till ett till två mellanmål under dagen. Du behöver inte vara hungrig för att gå ner i vikt. Tvärtom ökar förbränningen om du äter lite mindre portioner lite oftare.

För mer information om hur du kan gå ner i vikt med GI-metoden,  kolla på Olas blogg.

Fråga

Enkel veckomeny

MÅNDAG

Frukost: Äggröra, skinka och grönsaker

Lunch: Kallrökt lax på spenatbädd

Middag: Köttbullar med guacamole

TISDAG

Frukost: Keso, rökt kalkonbröst och grönsaker

Lunch: Kräftstjärtsallad med ägg

Middag: Stekt fläskkotlett med kokta grönsaker

ONSDAG

Frukost: Kokt ägg, makrill i tomatsås och grönsaker

Lunch: Kassler, keso och grönsallad med blekselleri

Middag: Chorizo med kokt broccoli och pinjenötter

TORSDAG

Frukost: Naturell yoghurt med nötter och kanel, skinka och apelsin

Lunch: En halv grillad kyckling med grönsallad

Middag: Laxfilé i traktörpanna

FREDAG

Frukost: Omelett med tonfisk och grönsaker

Lunch: Rökt kött med keso och sallad

Middag: Fläskkarré med gratinerad blomkål

LÖRDAG

Frukost: Naturell yoghurt med nötter och kanel, kyckling och apelsin

Lunch: GI-hamburgare

Middag: Fishcakes med wokade grönsaker och chili

SÖNDAG

Frukost: Omelett med skinka, lök och champinjoner

Lunch: Tonfisksallad

Middag: Ugnsstekta kycklingklubbor med Grönsakssås

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.