Chatt med Ola Lauritzson om Gi-mat 17/5-10

Dags igen för Ola Lauritzson att ge råd och tips om GI-mat. Läs hela chatten här:
moderator:Nu öppnar vi chatten med Ola Lauritzson. Välkomna med frågor!
Fas 2:Hej Ola.Har avslutat rivstarten. Hur går jag vidare med fas 2. Tänker på kolhydraterna.Tacksam för svar. MVH Tina
Ola Lauritzson:Hej Tina, hoppas att du är nöjd med fas 1 - nu blir allt ännu enklare. Lägg till nyttiga kolhydrater med lågt GI. Gör övergången successivt, dvs lite första veckan. Lite mer andra veckan. Osv. Ex: frukt, vildris, quinoa, bovete, dinkel, potatis, fullkornsprodukter mm. Lycka till!
Lotta:Har Du något bra recept på ett bra hårt bröd?
Ola Lauritzson:Kolla på nätet det finns säkert många bra recept. Annars kan ex Wasa Sport funka! Undvika bara dem som är gjorda på vete.
Anette:Jag tycker de flesta ingredienserna i GI-recepten är dyra. Jag är en fattiglapp men vill GI:a ändå. Vad gör jag? Vad köper jag? Är jag bara hänvisad till ägg, ägg, ägg?
Ola Lauritzson:sill, strömming, quinoa, bönor o linser, köttfärs, bönor/linser - alla är perfekta!
Fredrik:Hej ola. Kan du ge ett bra recept på en morgondrink. Vill gärna få mycket nergi på morgonen, något pulver som är bra att tillsätta?? tack för en bra insperation!!
Ola Lauritzson:Gör en smoothie som innehåller proteinpulver. Ex yoghurt (ej sötad) med frysta bär och proteinpulver. Det blir både gott och mättande!
Åsa:Nu ska vi undvika kolhydrater, något som jag behöver när jag tränar. Jag kör gärna GI men hur kompenserar jag behovet av kolhydrater?
Ola Lauritzson:Tränar du mycket tycker jag det är bra att du äter lite mer kolisar. De dagar du tränar kan du äta en timme före träningen (ex en rejäl fullkornssmörgås) och sedan något direkt efter för att hjälpa till med återhämtningen.
Ewa Roséen:Jag äter inte kött men däremot fisk och skaldjur. Men de flesta recept innehåller kött, vad kan jag ersätta det med? Quorn?
Ola Lauritzson:Quorn är bra. Tofu också. Mycket fisk förstås. Det brukar gå bra!
Ericha:Kan man GI banta sin katt?
Ola Lauritzson:haha, ja det går nog bra. Men enklast är nog att inte ge katten så mycket mat...
Elsa:Jag har börjat cykla runt Södermalm och gjort det 3 dagar i veckan i en månad nu men jag ökar i vikt (blir fetare) istället för att gå ner?! Äter frukost när jag kommit fram, mager yougurt med bär, valnötter och aprikoser.
Ola Lauritzson:Har du tagit midjemått? Eftersom du börjat röra på dig så flitigt kan du också lagt på dig mer muskler (som ju väger mer än fett). Du ska fortsätta cykla, det är jättebra träning!
gunilla:Är ost fel att äta?
Ola Lauritzson:det är helt ok! Själv älskar jag vällagrade ostar med massor med smak!
Carina:Är havregrynsgröt bra frukost?
Ola Lauritzson:Ja, det är bra frukost (fast helst inte i den tuffaste fasen när vi ska undvika nästan alla kolhydrater). Men annars är det bra frukost om ni inte tar en massa socker eller sylt till?
Anita Johansson:Hej! Vad gör man när man inte tycker om turkiskt youghurt, keso, bulgur och det mesta annat som ingår i det som är bra att äta, enl GI?
Ola Lauritzson:Aj då... men något måste du väl hitta som du tycker om? Vad är godare än grillad fisk med ett grönsaksspett och en god sås? Helt GI!!
Anita Johansson:TIllägg till att jag inte tycker om så mycket men däremot ÄLSKAR äpplen??????
Ola Lauritzson:Äpplen är bra!
Gerd:Hej! Finns det förslag på GI-menyer utan kött någonstans t.ex. på någon hemsida eller i någon bok?
Ola Lauritzson:Yes, kolla på nätet, ex giviktkoll.se eller i boken Allt om GI-metoden som innehåller ett helt kapitel för vegetarianer.
Marja:Sköna sommarkvällar är det skönt att ta en öl eller ett glas vin. är det helt förkastligt?
Ola Lauritzson:Jag håller helt med dig - vem tycker inte det är gott? Men ta hellre vin än öl (eller välj en GI-öl). Och tänk på att all alkohol skjuter på fettförbränningen.
Tommy:Jag äter så jag blir mätt men mitt BMI ligger ändå på gränsen till undervikt, så jag skulle behöva gå upp ett par kilo. Några tips?
Ola Lauritzson:Ät lite större portioner, så det blir mer energi. Styrketräna.
ingela:Hej, Hur var det med mjölk under rivstarten?? Kraftigt begränsad??
Ola Lauritzson:Yepp, sorry. Försök hålla dig till max 2 dl mejeriprodukter (fil/mjölk/yoghurt) per dag under rivstarten.
christer:har helt slutat dricka öl , det är väl bra för vikten??
Ola Lauritzson:Yes, good boy!
LE:Menar du att kroppen förbränner fett mer effektivt om man inte äter snabba kolhydrater?
Ola Lauritzson:Kolhydrater, främst de mest raffinerade, bryts ner snabbt - påverkar blodsockret - och insulinproduktinen. Hormonet insulin har en förmåga att lagra fett i fettcellerna. Snabba förändringar i blodsocker påverkar också hungerskänslor och sötsug (det är den snabba förklaringen till GI-metoden).
Susanne W:Två timmar efter träningen blir jag alltid helt "däckad" och somnar ofta sittande i soffan. Har svårt att "komma igen" oavsett tidpunkt på dagen. Har du något förslag på vad jag ska äta/dricka för att kunna återhämta mig efter träningen och känna mig pigg igen?
Ola Lauritzson:Säkert för att du har för lågt blodsocker och för lite energi. Försöker du äta direkt efter träningen? Bäst är att äta vanlig lunch/middag. Om det inte går kan du ju alltid ta en proteindrink som säljs på gymmen.
Linda Löfberg:Hej! Undrar om kokosflingor/kokosmjölk är nått för oss GI:are?
Ola Lauritzson:Yes, det är helt ok!
Tina:Om man är vegetarian vad har man då som proteinkälla för att uppnå samma effekt som köttätare?
Ola Lauritzson:quinoa, bönor/linser, quorn, fisk, skaldjur, ägg, tofu, alger är några tips.
Gerd:Hej Ola, har läst nånstans att GI inte passar alla, hur vet jag att det passar mig?
Ola Lauritzson:testa. Med undantag av just Rivstarten som vi talade om i radion idag så handlar GI-metoden om att äta balanserat med protein, naturliga fetter och nyttigare kolhydrater. GI-metoden utvecklades egentligen inte som en viktminskningsmetod, men det visade sig att de flesta går ner i vikt när de håller blodsockerkurvan i schack.
Carina:Hur länge håller man på med rivstarten?
Ola Lauritzson:Jag brukar rekommendera 2-6 veckor. Vid särskilda fall längre, men annars tycker jag där lämpligt att äta lite mer balanserat efter de första veckornas rivstart.
JN:Hej Jag ska snart springa Broloppet(12 juni). Hur funkar det med GI-mat inför lopp? Det "sägs" ju att man ska äta mycket kolhydrater...
Ola Lauritzson:2-3 dagar innan loppet tycker jag du ska strunta i GI-metoden och äta rejält med kolhydrater för att "ladda". Däremot är det en fördel att äta lite färre kolhydrater när du tränar för att därigenom öka kroppens förmåga att använda fett som bränsle - en förutsättning för alla långdistanssportare.
Herta: Behöver inte gå ner i vikt, har diabetes typ 2, vad äter jag bäst som kvällsmål, ständigt problem?
Ola Lauritzson:GI-maten passar ju dig väldigt bra! Protein och naturliga fetter funkar bra för blodsockret. Som du vet ska du undvika snabba kolhydrater eftersom det ställer till det med insulinmängden. Keso, ost, skinka, makrill i tomatsås. En god soppa (ej redd). Det är några tips.
Marja:En fråga till om bröd. jag älskar bröd! och kan inte låta bli mina kvällsmackor. vilket bröd rekomenderar du om man inte kan låta bli?
Ola Lauritzson:Rågkusar är ett bra tips.
moderator:Strax slut på chatten med Ola Lauritzson. Många frågor idag, Ola svarar på så många han hinner.
Linda Örn:Hej Ola, Har i vår satsat på att undvika bröd och kolhydrater, men jag tycker det är svårt att hitta bra variation till frukosten. Kört med äggröra, tomat, svamp och ibland bacon till det. Var hittar jag bra tips eller har du förslag? Hälsningar Linda
Ola Lauritzson:Turkisk yoghurt med nötter och bär? Kanske havregrynsgröt (om du undviker sockret). Osötad müsli? Osötat fullkornsbröd med hela korn.
Daniel:hej Ola, Jag motioncyklar en timme 3-5 gånger/vecka men har svårt att gå ner i vikt.Måste man absolut undvika kolhydraten för att gå ner i vikt?
Ola Lauritzson:Måste och måste, men det underlättar viktnedgången. Försök åtminstone undvika de vetemjöls- och sockerrika produkter.
Marja:vad anser du om rotfrukter? Kålrot, palsternacka, morot etc innehåller de för mycket kolhydrater?
Ola Lauritzson:Rotfrukter innehåller mycket stärkelse (dvs kolhydrater). Men samtidigt är de förstås nyttiga. Just under rivstarten bör du undvika dem, men därefter lägga tillbaka ex några potatisar, morötter mm. Tänk också på att GI-värdet påverkas av hur du tillreder dem. En rå morot har mycket lågt GI, medan en kokt dito har betydligt högre.
Marie Blomqvist:Hej Ola! Jag lyssnar ofta på dig och Lotta och tar till mig av dina tips och ideér, men har lite frågor angående frukt och nötter. Jag är kraftigt allergisk mot nötter, alla stenfrukter, alla kärnfrukter och Kiwi. Lättast är nog att säga att jag kan äta; banan, citrus, mango, meloner, jordnötter. Börjar få slut på ideér... Kan du ge några bra tips på mellis? Jag tränar ganska hårt 3-4 ggr/vecka + cyklar till jobbet varje dag. Tack för inspirationen!
Ola Lauritzson:Kanske du kan göra en proteinsmoothie ibland? Keso med bär? Turkisk yoghurt? Kalvsylta med fransk senap? Markill på en skiva osötat bröd? Några skivor kallrökt lax?
Petra Anderssin:Hej! Går det att följa GI även om man är kroniskt sjuk? Har själv en reumatisk sjukdom och undrar om man behöver tänka på något speciellt innan man kan börja? Tack!
Ola Lauritzson:Jag tror du kommer att märka att GI-maten passar dig bra. Gärna en övervikt på mat som innehåller mycket omättat fett, typ fet fisk. Det blir som smörjmedel för dina leder.
Håkan:Varför nej till mjölk (lite kolisar) men jag till frukt (mycke kolisar)?
Ola Lauritzson:Just i rivstarten tycker jag du ska hålla dig till max 1 frukt om dagen. Fruktos har lågt GI och därför är det ok att lägga till lite mer efter de första veckorna. Samma sak med mjölk (laktos har också relativt lågt GI - dessutom är kalcium bra eftersom kalcium minskar fettupptaget. Ost, skaldjur och gröna grönsaker är också bra kalciumkällor).
moderator:Slut på chatten med Ola. Tack för alla frågor, Ola hann tyvärr inte svara på alla. Men han är tillbaka varje måndag fram till sommaren.