Kom i form

Hellre sund än rund i sommar - slipp extrakilona

 att komma i drömbikinin eller badbyxorna till i sommar.

I P4 Extra kör vi tillsammans en rivstart inför badsäsongen med vår GI-expert Ola Lauritzson.

"Jag har ingen spärr och måste trycka i mig". Efter programmet Ola direkt med lyssnarna och gav svar på frågor om mat, kropp och hälsa.

Nu har det äntligen blivit både sol och varmt ute. Och på vissa håll i landet är det nästan badväder och många börjar känna sig stressade inför att hinna komma i form innan det är dags för Beach 2010 på allvar.

Det låter förstås självklart, men är inte alltid lika enkelt att kontrollera eftersom det är hjärnan som styr vårt sug efter mat. Och ofta är det förstås den onyttiga maten som hjärnan skriker efter när vi är trötta eller har lågt blodsocker.

GI-maten är konstruerad för att maximera fettförbränningen och kontrollera sötsuget och hungerskänslorna.

Vecka två på Lotta Bromés Beach 2010-kamp

Att gå ner i vikt och sedan behålla sin idealvikt är förstås en kombination av flera saker. I grund och botten kokar det ner till tre saker:

  • 1. Vad vi äter
  • 2. Hur mycket vi äter
  • 3. Vilken förbränning vi har

Här kommer några enkla vardagstips som hjälper dig på vägen:

  1. Proteinrika livsmedel håller dig mätt längre, och ökar förbränningen
  2. Mindre storlek på tallriken gör att du äter mindre mängd
  3. Soppa håller dig mätt längre
  4. Mat med mycket kalcium minskar fettupptaget
  5. Dra ner på mängden kolhydrater och undvik de som snabbast bryts ner till glukos
  6. Träna långa konditionspass så ökar du förbränningen hela dygnet