Lotta Bromé möter

Sociala medier - en modern variant av anslagstavla

Communitysajter och sociala nätverk på webben får en allt större betydelse i många människors vardagsliv och just nu ökar användat som mest i åldersgruppen 55+.

Vi kommunicerar, laddar upp bilder och spelar spel och skriver vad vi äter till frukost.

 är expert på sociala medier och i P4 Extra berättar hon om vad vi kan ha för nytta av att vara en del av nätverken på nätet.

Just nu ökar användandet av till exempel sajten Facebook mest i åldersgruppen 35-54 år, tätt följd av gruppen 55+. Räknat över hela världen så tillkommer det flera hundratusen användare till sajten varje dag.

Sofia Mirjamsdotter är journalist, bloggare och föresläser på ämnet sociala medier.

I tisdagens P4 Extra ger hon den som fortfarande känner sig som en nybörjare på webben smarta råd på hur man kan tänka när man går med i ett community.

-Man kan se sociala medier och communitys som en anslagstavla. Community betyder att det är en plats för kommunikation där man kan prata med varandra, säger Sofia Mirjamsdotter till Lotta Bromé i P4 Extra.

Kommunikation och lek

Många skapar sig en användare på nätet för att just kommunicera med kolleger, vänner och knyta band till både gamla och nya kontakter.

Men det finns också ett utbrett forum för lek och spel där man kan skicka digitala gåvor till varandra eller sköta och driva sin egen bondgård.

-Man ska inte underskatta leken, det är genom den lättsamma kommunikationen vi ger en bild av vilka vi är och hur vi tänker, berättar Sofia Mirjamsdotter.

I ett socialt nätverk kan den som har ett konto hålla kontakt med flera hundra vänner och bekanta på samma gång. 

Istället för telefon

Genom att logga in går det att se vad vännerna på sajten gör, hur de har det och hur de mår. Många använder till exempel sociala nätverk som sällskap istället för att sitta och ringa runt till 100 personer.

Andra ser det mer som en bra startsida på internet och klickar sig sedan vidare till nyhetssajter och andra forum.

Barnen visar föräldern hur det fungerar

Den största gruppen användare av sociala medier som till exempel Facebook är fortfarande collegestuderande i åldern 18-24 år. Men den gruppens övertag minskar stadigt i takt med att andra upptäcker facebook.

-Många barn visar sina föräldrar vad de social nätverken är och hjälper kanske till och med sin mamma eller pappa att skapa ett konto, berättar Sofia Mirjamsdotter.

Men sedan är det upp till var och en att bestämma sig för vad man vill göra av sitt socialamediarum.

-I vissa fall slutar det med att föräldern blir helt fast i ett onlinespel och inte kan gå och lägga sig innan den kollat till om kossorna är matade i den virtuella bondgården, säger Sofia Mirjamsdotter.

Ingenting försvinner på webben

Som regel för vad som är säkert och osäkert att lägga upp nätet har Sofia ett grundläggande råd för den som tvekar eller känner sig obekväm.

-Lägg aldrig ut något på nätet som du inte kan stå för oavsett vem det är som kommer att läsa det, säger Sofia Mirkamsdotter till Lotta Bromé.

Ett roligt skämt riktat till kollegan kan missuppfattas om det läses av chefen, även om det kanske inte var meningen att det var där informationen skulle hamna från början.

Läs mer på Mymlans blogg:

Facebookfakta

Sajten skapades 2004 på Harvard i USA av Mark Zuckerberg som då bara var 19 år.  

Studerande vid Harvard var de första som kunde bli medlemmar. 

Domännmanet ska ha sålts för 200 000 dollar. 

300 miljoner uppges vara aktiva medlemmar varav 100 miljoner loggar in dagligen. 

Över 10 miljarder bilder har lagts upp av användare på sajten.

Över 700 anställda jobbar på företaget. 

200 servrar krävs för att driva sajten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.