Julen i P4 Extra

Duka julbord med vego-skinka och laktosfri tomtegröt

7:30 min

När man dukar upp julbordet nuförtiden är det inte alltid så att alla äter allt. Det kommer vegatarianer, veganer, glutenallergiker och laktosintoleranta.

Och det finns ju inte den som gärna vill vara en dålig värd eller värdinna som låter någon gå miste om det godaste på bordet.

Monika Ahlberg är julmatsexpert och det finns ingen utmaning i kräsmagade eller allergiska gäster som hon inte kan ta sig an.

Julmatstips som passar alla:

Foto: Leif R Jansson/ Scanpix

Gör inte allting själv: Det finns bra produkter att komplettera med. Köp en del av sillen och gör kanske bara en sort själv.
Experimentera: Låt julkryddorna blandas i maten, pepparkakskryddorna kan blandas i till exempel köttbullarna. Saffran och honung är gott på revbensspjäll och så vidare.
Tänk vegetariskt: Julmat utan kött är inte bara komplement, rätterna kan fungera som fristående anrättningar för sig också.
Julpajer kan vara helt vegetariska om man bortser från ost och ägg.
Matiga soppor kan serveras i små shotglas för piffigare upplevelse.
Sallader kan pyntas juligt med granatäpplen.
Rostade grönsaker i ugn kan få julskrud med saffranskryddor och honung.
Kombinera: Julbordet är praktiskt eftersom det går att kombinera olika rätter, på så sätt kan man utesluta redning i vissa såser så att de passar glutenintoleranta och undvika att blanda i grädde om man har gäster som är känsliga för laktos.

Laktosfri tomtegröt

Risgrynsgröt. Photo: Joakim Ståhl / SvD / SCANPIX

Ingredienser:

Ris, vatten, salt, valfri laktosfri mjölk. Det finns olika alternativ, bland annat soyamjölk, havremjölk, rismjölk.

Gör så här:

  1. Mät upp ris, vatten och salt. Koka upp och rör om. Lägg på lock.
  2. Koka i 10 minuter på svag värme utan omrörning.
  3. Tillsätt laktosfri mjölk och en bit hel kanel. Rör om och koka upp på nytt.
  4. Lägg på locket och låt gröten svälla på svag värme ca 40 minuter utan omrörning.
  5. Är gröten för tunn låt den svälla ytterligare. Är den för tjock späd med mer mjölk och rör om.

Vegetarisk julskinka

Ingredienser:

Olja, vatten, salt, soyasås, chilisås, rökarom, glutenmjöl, grönsaksbulkong, ströbröd

Gör så här:

  1. Rör ihop 1 matsked olja, 0,5 tesked salt, 1 matsked sojasås, 1,5 matsked chilisås, 0,5 tesked rökarom och 2,5 deciliter vatten.
  2. Rör i 4 deciliter glutenmjöl. Knåda och forma till en stek, lägg i ugnsform.
  3. Häll på 2,5 deciliter grönsaksbuljong.
  4. Grädda i 175 graders ugn i en timme, ös med vätska då och då. Griljera med senap och ströbröd. 

För den som inte vill göra egen skinka finns det köpealternativ och flera recept på griljerad kålrot och rotselleri.

Här finns fler vegetariska julrecept:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.