Nyheter

Chokladreklam sponsrar Oslo stadsteater

Benny Fredriksson: "Otänkbart i Sverige"
5:04 min

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth hävdade nyligen att kulturjournalister skrämmer bort sponsorer från Operan. 

Men i Norge är sponsorerna inte rädda, utan har tagit plats på scenen i föreställningen The Producers.

Kultursponsring

I Oslo har man tagit ett nytt grepp för att finansiera teaterscenen.

Publiken bjuds på livs levande "reklamfilm" 10 minuter innan ridån går upp.

Reklam på bio - men inte i teatersalongen

 har ju varit en het potatis den senaste tiden.

Inte minst sedan kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth för ett tag sedan sa att kulturjournalister skrämmer bort sponsorer från exempelvis Operan.

Reklamsketch för choklad

I vårt grannland Norge verkar det däremot inte finnas någon rädsla.

På Oslos motsvariget till Stockholms stadsteater  har man tagit ett nytt grepp för att finansiera teaterscenen.

Publiken bjuds på livs levande "reklamfilm" 10 minuter innan ridån går upp.

Två skådespelare på scenen gör en reklamsketch för en norsk choklad. Sedan går de tillbaka bakom scenen och byter om för att vara med i musikalen " The Producers".

Fråga

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".