1 av 2
Godis, glass och läsk. Det är lätt hänt att det blir för mycket och för ofta. Foto: Cladio Bresciani/Scanpix.
2 av 2
Fredrik Paulún, Näringsfysiolog säger att socker i frukt inte är farligt att äta. Värre är det med läsk. Foto:Tomas Oneborg/Scanpix.
Ny bok

Bli av med sockret

"Släpp framförallt flytande socker, som i läsk"
6:07 min

Godis, läsk och glass. Det är lätt hänt att man får i sig för mycket socker under sommaren. Nu när semestern är slut för många kanske vi behöver lite råd om hur man slutar med sockret och försöker få till de lite mer hälsosamma vanorna. Det finns konkreta tips för att minska sockerintaget oavsett om man behöver minska lite eller ta itu med ett sockerberoendet.

Fredrik Paulún, näringsfysiolog och expert på GI och LCHF har nu skrivit boken "50 genvägar till ett sockerfritt liv". Han berättar varför han skrev boken:

– Jag har en treårig son som jag försöker ge den bästa möjliga maten till och vi ska få ett till barn nu. Det handlar inte bara om mig, utan mina ungar. Jag har själv haft mycket problem med socker. Socker var min drog. Jag drack direkt ur sirapsflaskan några gånger som barn så jag förstår problematiken. Man ska jämställa det med vilka beroenden som helst.

Vilka är de mest oväntade sockerfällorna i vår vardag?

– Där ju tveklöst sådant som smakar gott: godis, läsk, kakor... Problemet är att många missbrukar socker. Är man lätt sockerberoende blir det problem när det finns i bröd, juice, drycker som saluförs som vitamindrycker men det är egentligen saft med lite vitaminer i. Socker finns dessutom  i färdigköpta köttbullar. Titta ordentligt på förpackningarna när du köper färdig mat så slipper du bli lurad. Äter du mat med mycket socker i ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Hur ska man bli fri sitt sockerberoende då?

— Hör du de till dem som verkligen är sockerberoende, då måste du avstå helt. Är du som jag, som i dag inte har några problem med att äta en dessert då och då så går det bra, men äter jag det tre dagar i rad blir jag sockervan och vill ha socker varje dag. Se till att bryta vanan tidigt. Man ska inte bygga på beroendet.

Jag tänker på det här med light-läsk och sockerfria tuggumin, är det en bra grej eller triggar det bara sokcerberoendet ännu mer?

Hälsomässigt är det inget stort problem, det sockriga alternaivet är värre. Men för somliga är det så, när man dricker light-läsk till maten så blir man hungrigare.

Allt det söta vi har i naturen är ju nyttigt, sådant vi ätit och mått bra av. Passa på att njuta av det.//

Ofta hör man ju "frukt är godis". Vad tänker du om det?

– I mat som frukt, bär, honung finns antioxidanter. Där är det inte farligt. Frukt har ungefär 10 procent kolhydrater men  i hårda karameller finns mycket mer kolhydrater. Frukt är inte onyttigt. Fibrer gör en massa nytta.

Om man äter sockrad yoghurt till frukost, en bulle till fikat och så en liten chokladbit på kvällen – är det ett problem?

– Det bidrar inte till näringsmässig pluspoäng. Du får en sämre näringsstatus men om du vet om det och gör det valet är det inte det värsta. Problemet är de som dricker läsk till maten. Ungefär 15 procent av kalorierna kommer från socker. Det är alldeles för mycket.

Många vill ju få bort sina semesterkilon och då tycker du att det är världens bästa bantningsmetod att ta bort sockret?

Folk bantar och ”dietar” som galna. Man fastar två gånger i veckan, tar bort kolhydrater och mycket annat men vill du gå ned i vikt räcker det att ta bort socker. Socker är tomma kalorier. Tar man bort det rasar vikten. Du kanske har abstinens i början men det är världens enklaste bantningsmetod att sluta äta socker.  

Dina bästa råd för att minska sockerintaget och bli fri från sitt sockerberoende?

* Att inte konsumera socker till vardags med söta drycker.

* Att läsa på förpackningarna. Färdigmat ska man vara skeptisk mot. Laga själv, det är så mycket bättre.

* Att faktiskt njuta av socker då och då. Gör det en gång men fortsätt inte äta socker dagen efter.

* Jag tror inte på förbud. Mina barn får lördagsgodis, annars blir det fel tror jag. Förbjuder man saker blir det som mest intressant.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".