P4 Extras egen PT

PT-Fia visar hur man plattar till magen

5:11 min

Många kämpar med överflödskilon som sätter sig på magen. Det första ska man se över är kosten, säger Sofia Sjöström. Många tränar magen varje dag med situps men det är fel väg. Det är bättre att se över kosten. Man kanske är intolerant mot något. De övning som är bra stramar upp musklerna inifrån.

PT-fia tipsar om två bra magövningar:

Ländryggspress

– Du ska ligga med fötterna i 90 grader och pressa ned ländryggen. I början kan du behöva lägga upp fötterna på en pilatesboll eller soffan, ha handen under ryggen och försök krossa handen, pressa ner. Det är inte så lätt.

Flåsklättring

– Det är att göra en planka, men så klättrar man upp och ner på armbågarna. Lite jobbigare men ger mer resultat.

Vad ska man tänka på när man gör ländryggspress och flåsklättring?

– Det man ska tänka på, som man alltid med magövningar är att man ska suga in naveln mot ryggraden. Så man får stödet. Vid flåsklättring är det viktigt att man är rak i höften, att man inte glider runt. Var rak i ryggen, så att du inte hänger ned. Man kan göra den på knäna om man inte orkar, tipsar Sofia Sjöström

Många kör mycket på konditionsträning för att få bukt med fettet på magen. Räcker det för att få en plattare mage?

– Jag skulle säga att konditionstärning vid viktnedgång är lite överskattat.

– Träna magen med dessa övningar och se över kosten. Det är det första, sedan kommer konditon. Du behöver inte springa milen varje dag.

Sofia Sjöström kallas också PT-Fia och driver en träningsblogg. Läs mer om den. Öppnas i nytt fönster.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista