Lyssna på P4 Extras träningsexpert och spring med lätta steg.Foto: Grøtt Vegard / TT

Spring in våren!

"Många sätter höga ambitionsnivåer med en gång"
6:27 min

Våren är här och för många är det dags att inleda löparsäsongen. Just löpning har ju blivit himla poppis, det känns som att "alla" springer.
Men om man tillhör dom som aldrig har eller gärna vill, hur ska man tänka då? Det vet Terese Alvén, P4 Extras träningsexpert.

Terese tipsar om att inte ha för höga ambitioner, det är viktigt att börja försiktigt.
- Gärna varva gång och löpning och succesivt öka tiden du springer. Målsättningen ska vara att man när man kommer i mål fortfarande är inspirerad och vill göra det igen.

Och om man är helt nybörjare då, var börjar jag då, undrar Lotta?
- Viktigast är att man har ett par löparskor. Det är den bästa förutsättningar för att inte skada sig. Gå gärna till en sportaffär och få hjälp. Börja försiktigt med 15-20 minuter, varva med att springa en minut, gå en till två minuter.

Hur fort går det då innan man kan märka skillnad?
- Det går ganska snabbt om man gör det regelbundet. Kroppen vänjer sig vid rörelsen och kommer att bli van, säger Terese.
Försök att springa på variterat underlag, asfalt för hårt för kroppen.

Terese tipsar om att springa ihop med någon.
- Vill man inte springa efter klockan kan man springa mellan lyktstolpar eller så.

- Om jag samtidigt, eller inför löpningen, tränar på gym, är det några muskler som jag bör satsa extra på, undrar Lotta?
Bålen, mage och rygg för hållningen.
Man jobbar ju med benen när man löper men löpskoleövningar som höga knän, kicka rumpan, grodhopp stärker muskler så att du orkar springa, säger Terese.

Mer träningsinspiration hittar du på Terese blogg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".