Karin Björquist designade porslinet i Nobelservisen.  Gunnar Cyrén gjorde glas och bestick. Foto: Hansbaer/ Wikimedia Commons/CC-BY-SA-3.0
Karin Björquist designade porslinet i Nobelservisen. Gunnar Cyrén gjorde glas och bestick. Foto: Hansbaer/ Wikimedia Commons/CC-BY-SA-3.0
Designklassiker

Boris Jeltsin beställde hennes servis

"Hennes porslin har många umgåtts med utan att tänka på det"
6:29 min

Huvudpersonen i dagens designklassiker jobbade på Gustavsberg under närmare 45 år. Trots att Karin Björquist satsade mer på bruksgods än finporslin är det Nobelservisen som blev hennes mest kända verk. 

– Genombrottet kom med servisen "Vardag" men den är det inte många som höjer på ögonbrynen för idag. Men den ansågs vara väldigt djärv när den presenterades. Den var tio år före sin tid, med mossgrön glasyr och robust utformning och den presenterades i ett 50-tal där man annars vurmade för slanka former och pastellfärger. 

Karin Björquist började som lärling till den kände Wilhelm Kåge på Gustavsberg 1946, och hon slutade arbeta där 1991. Hon räknas till en av 1900-talets mest betydande svenska keramiker. Hon har gjort ungefär 20 olika serviser, som Kobolt, Svart Ruter och Thea förutom servisen Vardag. En av de mest kända är kanske Röd Kant, som var svår att tillverka. Numera verkar också servisen Stockholm vara relativt svår att få tag på.

– Hon ville att det skulle vara användbart och funktionellt. Jag tror att alla i hela Sverige utan att veta det har suttit och fikat på något Domuskafé och druckit kaffe ur hennes koppar och ätit kakor på hennes fat. Hon ligger bakom all möjlig svensk storköksproduktion. Det låg i funktionalismens anda att god design skulle komma ut till många, och hon var en stor vurmare för det. 

Många tänker nog annars på Nobelservisen som Gustavsberg fick uppdraget att göra till Nobeljubileet 1991 och som fortfarande används på den finaste av fester. Finske presidenten ville ha servisen, och när Bill Clinton skulle besöka Ryssland beställde president Boris Jeltsin porslinet med specialdekor.

– Det här var en glittrande final på Gustavsbergs produktion, och den blev ju väldigt festlig med guldkant och grönt mot vitt. 

Klicka på pilen för att höra hela inslaget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".