En del av MTA:s kampanj om hyfs i tunnelbanan handlar om skrevande män. Foto: TT och MTA
1 av 3
En del av MTA:s kampanj om hyfs i tunnelbanan handlar om skrevande män. Foto: TT och MTA. Montage: Sveriges Radio
Jonas Karlssons och Mathias Lührs bredbenthet i SVT:s morgonsoffa, gentemot Jennifer Wegerup, väckte viss uppmärksamhet. Foto: SVT
2 av 3
Jonas Karlssons och Mathias Lührs bredbenthet i SVT:s morgonsoffa, gentemot Jennifer Wegerup, väckte viss uppmärksamhet. Foto: SVT
Producent Anna-Karin inklämd mellan programledare Emanuel och researcher Jesper. Foto: Sveriges Radio
3 av 3
Producent Anna-Karin inklämd mellan programledare Emanuel och researcher Jesper. Foto: Sveriges Radio

Behövs kampanj mot skrevande män?

"En del blir arga och förstår inte alls"
6:44 min

"Dude…..Stop the spread, Please". Det är uppmaningen till bredbenta män på New Yorks tunnelbana i en kampanj för att få skrevande män att dela med sig av sittutrymmet på fullsatta tåg. Och det är en kampanj som väcker känslor. 

Vad har du för erfarenheter av bredbentheten? Behövs en kampanj i Sverige också? Kommentera här!

Det statliga företaget Metropolitan Transportation Authority,MTA, som har hand om staden New Yorks kollektivtrafik, bedriver en kampanj för hyfs i tunnelbanan. Det handlar om att inte klippa naglarna, missbruka stolparna inne i vagnarna, och att inte bre ut sig så mycket. Och i den sistnämnda kategorin riktar sig MTA för första gången även lite särskillt åt män som sitter väldigt brett med benen så att andra får tränga ihop sig.

En bild som spridit sig och som får gestalta god sed på tunnelbanan föreställer självaste Helen Mirren, där skådespelaren sitter bredvid en man som kanske tar något för stor plats. Mirrens beteende får väl ses som oklanderligt när hon satt väskan i knät.

Tom Hanks fångades av en annan användare av sociala medier. Han kanske inte föregår med lika gott exempel, men å andra sidan ser det ju inte direkt trångt ut (se nedan).

I P4 Extra hör du Agneta Furvik, Sveriges Radios korrespondent i New York, berätta mer om kampanjen.

Vad tycker du om den? Och behövs kanske något sådant i Sverige också? Kommentera här nedan, mejla oss på p4extra@sverigesradio.se eller säga vad du tycker där vi finns i sociala medier.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".