Johanna Garefelt
Foto: Siri Hill/P4 Extra

Därför har du sömnproblem och så kan du bli hjälpt

"Att räkna får för att kunna somna funkar inte för mig"
5:30 min

En av fyra svenskar lider av sömnsvårigheter och problemen ökar. Det kan tyckas särskilt svårt under vår och sommarhalvåret när dagarna blir längre och ljusare. Sömnforskaren Johanna Garefelt tipsar om vad du kan göra för att sova bättre.

För sömndagbok, se över ditt sömnmönster, utvärdera vilka tider på dygnet du är aktiv och vilka nätter du har sovit bra. Det är något du kan göra för att komma till bukt med dina sömnproblem, säger Johanna Garefelt, sömnforskare vid Stressforskningsinstitutet.

Hela 25 procent av Sveriges befolkning har sömnproblem och tio procent av dem behöver medicinsk hjälp. Enligt Johanna Garefelt hänger dålig sömn ofta ihop med stress och dåliga rutiner.

– Sömnproblem hänger ofta ihop med stress och att man sover på oregelbundna tider. Det kan också ha att göra med att man ägnar sig åt aktiviteter sent på kvällen. Allt det kan tillsammans göra att man sedan inte kan sova.

Det är individuellt hur mycket sömn man behöver. För vissa räcker det med sex timmars sömn medan andra behöver upptill nio timmars sömn för att känna sig pigga. Ju äldre man blir desto mindre sömn behöver man, säger Johanna Garefelt. Men sömnen fyller en viktig funktion.

– Under dagen sysslar hjärnan med vakenhetssaker, och det skapas nästan som ett slags kaos i huvudet. Det här ska sedan sorteras under natten så därför är det viktigt att man sover ordentligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".