En jultomte på gågatan i Helsingborg där julklappsinköpen görs.
Foto: Björn Lindgren/TT

Från köphets till köpstopp i helgen

"Man ska tänka efter vad man köper och varför"
0:57 min

Hela veckan har vi överösts av reklam och erbjudande inför Black Friday, en av årets stora handelsdagar som vuxit sig stark de senaste åren.

– Ja, det har gått fort. Även om det varit stora aktiviteteter de senaste tre-fyra åren så upplever nog många att den här rean tagit ett kliv till i år, säger Ulrika Holmberg, på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet. 

Många butiker och företag hänger på Black Friday och har kampanjer hela veckan, både i fysiska butiker och på nätet. Black Friday ses lite som starten på julhandeln. Men som en motreaktion till den här köpfesten infaller Den köpfria dagen den sista lördagen i november, alltså imorgon.

– Den har funnits längre tid i Sverige än vad Black Friday har gjort, men den får inte lika stor uppmärksamhet, naturligtvis. Poängen med den är att mana till eftertanke och inte bara att man ska låta bli att köpa under just den dagen. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".