Adventsfika. Foto: Josefine Jäger.

Adventsfika med Josefine Jäger

December, glimrande ljus och tid för adventsfika, bjud in vännerna på  nyttiga godsaker i form av smoothiesar, kryddiga frukt- och nötbollar, vinterns friskaste fruktsallad och värmande chai-te. Du har fyra veckor på dig, låt advent börja! Det hälsar Josefine Jäger som under onsdagarna framöver ska tipsa om allt som har med mat och jul att göra.

Chaibollar med agaverörda hallon

Chai + Hallon = Perfekt kombo! Mixa till ett dussin näringsrika och kryddiga bollar som kommer att gillas av både dig och kroppen, funkar lika fint som mellanmål och fika, som innan eller efter träningen! Att servera bollen till rårörda hallon i ett glas blir extra fint.

Cirka 12-15 goda bollar:

1,5 dl naturell mandel, 1,5 dl naturella cashewnötter, 2,5 msk fin kakao, ½ msk malen kanel, ½ tsk malen kardemumma, ½ tsk malen ingefära, ½ tsk malen kryddnejlika, 8-10 mjuka dadlar, 8-10 katrinplommon eller osvavlade torkade aprikoser och cirka ½ msk kallpressad kokosolja (valfritt). Strössel: 0,5 dl fin kakao.

Agaverörda hallon

Lagom till 4 personer

250 gram tinade hallon och 2 tsk honung eller agavesirap

Gör så här: Mixa mandel, cashewnötter, kakao och kryddor till ett fint mjöl i matberedare eller i en stark blender/mixer. Tillsätt torkad frukt och kokosolja och mixa till en jämn massa. Tillsätt mer kokosolja eller vattnet om massan känns torr (beroende på hur saftig den torkade frukten är). Forma till fina bollar och rulla i kakao. Ställ kallt till servering. Rör hallon och agave/honung varsamt  i en skål. Fördela hallonen i fyra glas och lägg i en boll och en sked strax innan servering. Bollarna förvaras i kylskåp cirka 1 vecka (i burk med tätslutande lock). Desto längre i frysen.

Krämig, kall ’Hasselnöt-, banan- & fikonsmoothie’ med värmande och kryddor

Smakar som den godaste dessert!

Ett stort glas, två mellan eller en bricka med krämiga shots:

2,5 dl mandel-, havre- eller rismjölk, 1 rågad msk hasselnötssmör*, 1 fryst banan i bitar, 1,5 msk lättrostad eller naturell riven kokos, 3 torkade fikon (blötlagda i cirka 15 min), 1 msk kallpressad kokosolja*, ½ tsk malen kardemumma och ½ tsk malen kanel. Garnera med 1 msk hackade hasselnötter och 1 msk lättrostad riven/skivad kokos.

Gör så här: Mixa allt på högsta hastighet i en blender, matberedare eller med mixerstav, till en slät smoothie. Häll upp i ett fint glas, toppa med nötter och kokos och njut!

*Hasselnötssmör tillverkas av hasselnötter som mixas till ett jämnt ’smör’, hittas i välsorterade mat-, hälso- och ekobutiker. Det går lika bra att använda ett osötat jordnöt- eller mandelsmör.

*Kallpressad kokosolja smörjer kroppen från insidan, och bidrar till en strålande fin hy! Att äta lite kokos varje dag sägs även normalisera kroppsfetterna och bidra till en hälsosam vikt, stärka immunförsvaret, balansera insulinutsöndringen, skydda levern och motverka infektion-, bakterie- och virusangrepp.

Frisk clementin-, äpple- och vaniljsmoothie fylld av virvlande vitaminer

Ge dig själv en vitaminkram fylld av antioxidantrik frukt i säsong! Vanilj är en av naturens bästa örter för att lugna och lindra.

Ett stort glas, två mellan eller en bricka med friska shots:

Pressa 2 röda äpplen (alt. 1 dl färskpressad juice) och 1 clementin. Mixa sedan juicen med 1 tsk riven ingefära, 1 ekologisk banan, 1/3 vaniljstång (snitta vaniljstången och skrapa ur fröna) och 1 tsk kallpressad kokosolja.  Servera bums!

Josefines smoothie-tips

-          Använd med fördel ekologiska råvaror, de tillför kroppen maximalt med näring som behövs för att bygga ett starkt immunförsvar, dessutom är rena och obesprutade råvaror mer skonsamt och mindre påfrestande för kroppens rening (levern).

-          Jag väljer näringsrika källor som bas när jag mixar smoothies, mandel- eller havremjölk är två bra alternativ, de innehåller både gott om näring, fibrer, vitaminer och mineraler.

-          För att tillgodogöra kroppen de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K som finns i grönsaker, frukt och bär behöver du mixa med en fettkälla i din smoothie, jag väljer exempelvis kallpressad kokos-, linfrö-, argan- eller hampaolja.

Julig fruktsallad med mangossås, toppad med pärongrädde

En fruktsallad att upprepa hela vintern och julen, lika vacker som god!

Fruktbägare till 4 personer:

1 vinteräpple, 2 clementiner, 1 ekologisk banan, 15-20 st röda druvor, 2 dl ananas, 2 kiwi .Strössel: 2 msk riven kokos och 2 msk granatäpplekärnor.

Mangosås:

2 dl tinad mango och 2 msk vatten.

Pärongrädde:

Mixa 2 dl naturella cashewnötter till ett fint mjöl, tillsätt ett färskt päron (utan skal och kärnhus), 1 mjuk dadel, 1 msk kallt vatten och 1 msk kallpressad kokosolja - mixa allt till en fluffig och jämn konsistens.

Gör så här: Mixa mango och vatten till en slät sås. Klicka i mangosås som täcker botten av fyra glas. Skölj, skala, tärna och blanda frukten som sedan fördelas i glasen. Toppa med en klick pärongrädde och strössla som avslut med riven kokos och granatäppelkärnor.

Chaité

En kryddig dryck att älska, låt dra för maximal smak och servera som det är. Eller med skummad mandelmjölk, lite honung och en kanelstång. Chai är välgörande för matsmältningen. Kryddorna som är äkta vinterkryddor verkar värmande och cirkulationsbefrämjande i kroppen, perfekt när kyliga tider smyger sig på.

Chai är en blandning av kanel, kardemumma, ingefära, kryddnejlika och svartpeppar. Välj mellan olika chai sorter som Herbal spiced chai, Green spiced chai, Licorice & cinnamon eller Revitalise. Hittas i välsorterade mat-, hälso- och ekobutiker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".