Vintergröt med clementinsalsa. Foto:Joséfine Jäger

Frukost i julskrud

Nu är det december och julen är på ingång. Varför inte ordna en frukost i "julskrud"? Joséfine Jäger har alla tips du behöver.

Förgyll din morgon med en klassisk frukost i julskrud!

Vintergröt med päron- och clementinsalsa, toppad med mandelmjölk

Ge din gröttallrik ett lyft med frukt och kryddor i säsong. Päron och clementin blir tillsammans en frisk och vitaminrik salsa och den svala och lena mandelmjölken är ett lysande tillbehör!

Lagom till 4 personer:

1 dl quinoaflingor, 2 dl havregryn, 3 msk kokosflingor, 4,5-5 dl vatten, kokas med 1 kanelstång, 1 tsk mortlade kardemummafrön, 2 fint hackade fikon, ½ vaniljstång (skiva på mitten, skrapa ur fröna) och ½ tsk havssalt. Serverad med salsa som enkelt blandas ihop av 1 st tärnad clementin och 1 st tärnat päron, 4 msk hackade hasselnötter, 2 msk gröna eller mörka russin eller beriberis och en skvätt (4-6 dl) mandel- eller havremjölk.

Gör så här: Koka upp vatten. Tillsätt gryn, kokos, kryddor och torkade fikon. Koka i cirka 8-10 minuter. Fyll upp i skålar och servera med salsa, nötter, torkad frukt, en skvätt mjölk. Och en extra puff kanel till kanelälskaren!

Julsandwich med grapechutney, ruccola och riven rödbeta

En färgglad macka att bli glad av! Förgyll skivorna med din favorit bland sylt eller chutney, gärna sätad med fruktjuice, helt utan socker. Min favorit är osvavlade aprikoser som får ligga i blöt över natten och sedan mixas till en slät ’sylt’. Både nyttigt, enkelt och supergott!

4  matiga smörgåsar:

8 skivor bröd exempelvis danskt surdegsbröd eller groddbröd, 4 msk mandel- eller hasselnötssmör, 4 msk apelsin-, grape- eller aprikoschutney/marmelad (gärna hemkokt och smaksatt med riven ingefära och kanel), 1 dl ruccola, 1 dl strimlad grönkål, 1 dl riven rödbeta eller morot (blandad med riven ingefära, lite apelsinskal och örtsalt), 4 msk pumpafrö och 1 skivat päron.

Gör så här: Fördela nötsmör på en skiva och chutney/marmelad på den andra skivan. Toppa med grönsaker, frukt och frön och ’klappa’ ihop smörgåsen. Servera i en fin servett eller i ett bakplåtspapper.

Piggelin-shots

Bjud dig själv eller vännerna på en kick i form av greens, som en pigg start på en ny dag! Fyll upp i shotglas och servera från en tjusig bricka.

Gör så här: Blanda 2 tsk Clean greens-pulver (näringspulver) och 1,5 dl äpple-, grape- eller aloe vera-juice.

Förslag på tillbehör: Chai té, färsk frukt och bärsmoothie.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".