Biba Crona, friskvårdsansvarig på Idrottskliniken. Foto: Sandra Douglasdotter/Sveriges Radio
P4 Morgon

Bibas tips för att träna lagom

Så förbereder du dig för långlopp
13 min

Att börja träna inför ett långlopp kan vara den bästa satsningen i livet, men den som startar utan att träna tillräckligt kan vara illa ute. Biba Crona, friskvårdsansvarig på Idrottskliniken i Växjö, gästade P4 Morgon och pratade om hur farligt det kan vara att gå ut för hårt.

Om jag har en tendens att gå ut alldeles för hårt, hur ska jag göra då?

– 90 procent av de minsta blodkärlen, kapillärerna, är stängda i vila. Det är de som ska försörja musklerna med syre. Går du ut för hårt kan de inte hjälpa dig och du får mjölksyra direkt. Det tar ungefär 20 minuter innan de kommer igång och du kommer in i steady state, där tillgång och efterfrågan på syre är lika stora. Det är vad man också brukar kalla andra andningen.

– Det tar ungefär ett år att få tränad kropp och då gäller grundträning - gå ut stilla och lugnt.

Hur vet man att kroppen pallar?

– Den största faran på långlopp är vätskebrist. Drick flera dagar innan loppet. Om du kolhydratladdar är det än viktigare att dricka ordentligt eftersom kolhydrater binder vätska. Under loppet ska du ha mer än vatten - också salter och socker. Drick ungefär 1,5-2 deciliter ljummen vätska varje kvart.

Om du vill höra hela samtalet, klicka på ljudklippet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".