1 av 4
Dead Space 2 är mer actionbetonat än sin föregångare.
2 av 4
3 av 4
Känslan av utsatthet är mer regel än undantag i Dead Space 2.
4 av 4
Man vet aldrig riktigt vad som väntar runt nästa hörn i spelet, vilket gör det viktigt att prioritera hårt bland ammunition och förstahjälpen-lådor i spelet.
Spelguiden

Dead Space 2

Jerry testar Dead Space 2 i Västergatan
4:53 min

Xbox360/PS3

18 år 

Den som vill spela igenom Dead Space 2 får räkna med obehagskänslor samt en och annan mardröm om kalla, ensamma rymdstationer fulla med monster. Och älska varje sekund.
Tyvärr har de som spelat föregångaren redan upplevt allt tidigare.

Jerrys betyg:

Spelets huvudperson Isaac Clarke är en helt vanlig ingenjör som varit på fel plats vid fel tidpunkt. Likt Ellen Ripley får han nu därför finna sig i att vara jagad av rymdmonster för resten av sitt liv. Jag hade personligen unnat honom att få pensionera sig i ett litet hus i Växjö. Där skulle han dricka eftermiddagskaffe varje dag, titta på fotboll på helgerna och kanske skälla lite på grannarna som låtit gräset växa alldeles för högt.

Det är man faktiskt värd efter att ha varit instängd på rymdskeppet USG Ishimura med monster från ens vildaste mardrömmar, som gjort allt för att skära, hugga, bita och spotta dig till döds.

Aldrig ett alternativ

Men eftersom nämnda föregångare till Dead Space 2 var både en försäljnings- och kritikersuccé, var det förstås aldrig något alternativ. Så när Dead Space 2 börjar så vaknar Isaac Clarke upp på en rymdstation efter att ha legat i koma de senaste tre åren efter händelserna på rymdskeppet USG Ishimura. De så kallade nekromorferna, spelets monster, är redan från första stund överallt och gör allt för att ta livet av dig och det gäller att ta reda på varför. Efter ett tag börjar man dessutom förstå att allt inte står rätt till med Isaac. Minnena från USG Ishimura har tärt hårt på hans psyke och skuldkänslorna över att hans flickvän tog livet av sig i det första spelet gör det obehagligt på flera plan. Inte nog med att rymdmonster jagar Isaac Clarke, kan han verkligen lita på sig själv fullt ut?

Storyn kretsar därför kring hans kamp med sina inre demoner, samtidigt som han måste hitta och förstöra The Marker för att försöka förstå varför även rymdstationen drabbats av monsterinvasionen. The Marker är en jättelik staty som gör att människorna i dess närhet först blir dementa, för att slutligen förvandlas till monster som kan krypa på väggar, väsa och spotta galla på förbipasserande. Ungefär som klientelet utanför en krog vid stängningsdags alltså.

Sparpunkter sällsynta

Spelet går kort och gott ut på att överleva, främst genom att ta ihjäl nekromorferna genom att skjuta av deras armar och ben. Ammunition, förstahjälpen- lådor och även sparpunkter till spelet är sällsynta, vilket uppmuntrar till ständiga val och prioriteringar. Ska jag ta med mig extra ammunition eller en extra förstahjälpen-låda?

Dead Space 2 lever likt sin föregångare mycket på stämningen i att gå runt i öde lokaler och veta att det när som helst kan hoppa fram ett monster ur en ventilationstrumma som vill ta livet av dig. Samt att höra och ana det. För samtidigt som spelet är grafiskt vackert måste ljudbilden nämnas. Att spela Dead Space 2 i ett nedsläckt rum med surroundsystem är riktigt läskigt vissa stunder, även för en garvad skräckfilmsfantast som undertecknad.

Läskig stämning försvinner

Tyvärr har det i denna uppföljare skett en viss förskjutning mot actiondelarna i spelet, till priset av att den läskiga stämningen ibland försvinner och spelet förvandlas till en vanlig tredjepersonsskjutare.

Dead Space 2 är ju som absolut bäst när den låter spelaren undra vad som kommer hända runt nästa hörn och bara ana de värsta monstren. Inför det högst troliga Dead Space 3 får man hoppas att utvecklaren Visceral inte tar ytterligare steg mot ett mer actionbetonat Dead Space, för det är skräcken som gör att det sticker ut i speldjungeln.

Överträffar föregångaren

Fast Dead Space 2 är ändå ett mycket bra spel som överträffar sin föregångare på i stort sett alla punkter. Problemet är att det inte blir fullt lika omtumlande som när man spelade Dead Space för första gången. Man känner igen alla tricksen, som återanvänds och tas några varv ytterligare i uppföljaren.

Den största nyheten är att en multiplayer-del lagts till i Dead Space 2, där fyra personer i ett lag måste samarbeta för att uppnå vissa mål, och det andra laget av nekromorfer försöker stoppa dem. Ska jag vara ärlig var jag skeptisk till att besudla Dead Space-universumet med något slags Call of Duty-tänk. Varför kan inte ett fantastiskt spel få ha sitt stora värde i en grym kampanj? Man minns ju The Darkness ihopkastade och buggiga onlinedel och ryser vid blotta tanken.

Tänkt till

Men här har utvecklarna tänkt till och har lyckats överföra den tryckande skräckkänslan till multiplayermatcher, vilket förlänger spelets livslängd ytterligare.

Dead Space 2 är ett givet köp för alla skräck- och actionfantaster med ett tv-spel. Spelet missar femman i betyg med en hårsmån- mest för att vi känner igen formeln från det första spelet ganska väl nu. Men på ett så här bra spel behöver det inte betyda något negativt. Hoppas inte att Isaac Clarke får slå sig till ro i ett litet hus i Växjö på länge än.

Jerry Sandberg
jerry.sandberg@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".