Cecilia Soto Thompson. Foto: Malin Ulfhager/Sveriges Radio
Västergatan

Bålträning och mat efter träningen - Cecilia svarar på lyssnarnas frågor

Vår kost- och hälsoexpert Cecilia Soto Thompson kom till Västergatan för att svara på lyssnarnas frågor om kost och träning.  Den här gången handlade det mycket om bål- och ryggträning.

Sandra Douglasdotter:

Hej! Nu drar vi igång chatten. Fritt fram för frågor! /Sandra

11:03, 27 November 2012

Ryggmamma: Snälla - två övningar jag kan göra på köksgolvet medan maten puttrar och ungarna springer runt benen... Börjar bli mindre dvs kutryggig av barnafödslar och annat - vill inte det! Tack!

Cecilia Soto Thompson:

1. Gör plankan! Ligg med knä/tår och armbågar/händer i golvet - låt barnen krypa under och hoppa över, om de är lagom stora för det.
2. Stå rakt upp och ner, ha händerna längs sidorna med tummarna framåt. Gör en halvcirkel bakåt med tummarna så att skulderbladen möts.


11:13, 27 November 2012

Challe: Ölmagen - ingår den i bålen och kan man träna bort den....

Cecilia Soto Thompson: Ölmagen kan ha orsakats av fett både utanför och innanför magmusklerna. För att få bort den behöver man kombinera både fysisk aktivitet och kostförändringar. Dra ner på alkohol, sötsaker och läsk. Försök komma igång med motion varje dag.

11:24, 27 November 2012

Träningsvärken...: Ska man träna rygg/bål om man har träningsvärk sen förra gången? tycker man får olika svar på det...

Cecilia Soto Thompson: Det är inte farligt att träna med träningsvärk, men träna inte för tungt. Träna istället lättare så får du blodgenomströmning, det kan till och med göra träningsvärken lite bättre.

11:31, 27 November 2012

Anders: Jag har precis börjat träna bålen. Just nu tittups i sängen samt benlyft. Hur går jag vidare mot mitt sexpack?

Cecilia Soto Thompson: För att få till ett sexpack handlar det mest om att få bort underhudsfettet. Då krävs ofta kostförändringar. Börja göra dina situps på golvet istället för i sängen, det gör övningen lite tyngre. När du gör benlyften - håll bålen stilla och se till så att det bara är benen som jobbar. Se till att du varken svankar eller kryper ihop utan behåller en neutral position.

11:34, 27 November 2012

Anders: Hej! Hur mycket förstör man av en löprunda på eftermiddagen om man på kvällen dricker ett par glas vin eller några öl till fredagsmyset?

Cecilia Soto Thompson: Alkohol verkar nedbrytande på kroppen och sätter salt- och vätskebalansen ur balans. Det gör att alkohol efter träning gör att man behöver längre återhämtning för att kroppen ska kunna kompensera både träning och alkhol - och bli starkare.

11:44, 27 November 2012

kia: Hej! Hur kan jag minska mitt underhudsfett? Händer inget på magen.Täna spinning 2 ggr i veckanoch bodypump 1,2 ggr i veckan.Tack på förhand. Kia

Cecilia Soto Thompson: Det är väldigt individuellt, men många får mer resultat genom att träna kortare, men mer intensiva konditionspass. När du tränar styrketräning - välj en muskelgrupp varje pass som du fokuserar extra på för att verkligen köra slut på dig själv.
Slutligen: matvanorna är a och o.

11:53, 27 November 2012

Calle: Är övningen ryggresning bra? Jag får alltid problem med min rygg. Kan jag göra något fel?

Cecilia Soto Thompson:

Får du ont, gå tillbaka till grunden. Gör övningen liggandes på golvet och variera armposition. Förläng kroppen så att toppen av huvudet strävar framåt, ha blicken i mattan. Vill du intensifiera träningen kan du lägga dig på en bänk eller en bräda på golvet. Se i så fall till att revbenen ligger på bänken.

11:57, 27 November 2012

Nybörjare: Hur snart efter träningen bör man äta för att det ska få rätt effekt? Med en stor familj blir det ofta att jag sparar min måltid till när alla andra kommit i säng, vilket innebär kanske 3 timmar efter träningen. Eller ska man peta i sig typ banan lite snabbt och äta mer senare?

Cecilia Soto Thompson: Ät något inom 15-20 minuter efter träning, det kan till exempel vara en banan, ett ägg, lite mjölk eller torkad frukt. Se sen till att få till dig ett rejält mål mat, gärna inom två timmar.

11:58, 27 November 2012

kia: Hej! Är en medelålders kvinna som träna kondition 2 ggr i vecka och styrka 1-2 ggr veckan. Äter en kost med lite kolhydrater men inte överdrivet med fett ändå minskar inte fettet på magen. Ska jag äter mer protein eller vad är fel?

Cecilia Soto Thompson: Det är svårt att svara på, men om det du gör nu inte fungerar är det en god idé att prova att äta mer protein, öka intensiteten på din fysiska aktivitet och se till så att du äter regelbundet och sover bra.

12:01, 27 November 2012

Sandra Douglasdotter: Tack för era frågor! Nu avslutar vi chatten.

12:02, 27 November 2012

Alla frågor och svar hittar du här:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista