P-O Osbeck är din hälsocoach!
Hälsa

Träning för att klara av vardagen!

Idag blir det allt viktigare att träna för att klara av vardagen - för att klara av att sitta framför datorn, för att kunna leka med sina barn eller barnbarn eller för att kunna göra vardagslyften. Träning blir viktigare för vi är så stillasittande jämfört med hur det var för hundra år sedan, när fysisk aktivitet var en själklar och stor del av våra liv. P-O Osbeck är din hälsocoach delar med sig av sina tips här: 

Vi är gjorda för att röra på oss och har genom alla tider varit aktiva av naturen. Det är de senaste 100 åren vi blivit allt mer stillasittande och det leder nu till att vi har ett allt större behov av att regelbundet träna vårt hjärta, vår syreupptagningsförmåga och våra muskler.

Tänk på att målet och syftet med aktiviteten bör styra valet av träning och upplägg. Om målet är att genomföra ett Vasalopp, en löptävling eller att förbättra sin tid på 3 km-slingan bör träningen läggas upp för att gynna den aktiviteten; t ex genom att variera distanslöping med uthållinghetsträning för de muskelgrupper som är mest aktiva i den typen av aktivitet. Är målet att öka i muskelmassa eller minska i kroppsfett bör man därför vidta dem åtgärder som behövs för att nå målet; i detta fall vill jag rekommendera högintensiv styrketräning med intervall träning. Tänk på att kroppen blir bra på det den gör.

Lathund för rekommendation kring träningsupplägg beroende på mål:
- Öka muskelstyrka: Tung styrketräning med lång vila mellan set och aktuell muskel mellan träningspass.
- Öka muskeltillväxten: Variera tung styrketräning med lättare samt vilan mellan seten och träningspassen.
- Minska kroppsfett/kroppsvikt: Variera intensiv styrketräning med intervallträning
- Öka konditionsförmågan: Variera långdistanspass med kortdistans och intervallträning.
- Öka vardagsorken: AKTIVERA DIG & ÄT BRA!

För absolut bästa resultat - anlita en PT du känner förtroende för och som kan uppvisa ett ”portfolio” med klienter som lyckats nå sina mål via PT:n. Det är väl investerade pengar.

Allas kroppar är olika och alla svarar därför olika på olika typer av träning. Vissa människor presterar därför bättre inom vissa idrotter/grenar/träningssätt än andra och vice versa. Känn därför efter och välj träningsform utefter hur det känns i kroppen och hur du känner inför den.

För att återhämta sig och öka dina träningsresultat är det även en god idé att tänka på vad du stoppar i dig. Igen har någonsin ätit något av en slump och ordspråket ”du blir vad du äter” stämmer mycket väl. Under denna länken hittar du ”matnyttig” information om vad vi behöver för att nå optimal hälsa.

Behöver du inspiration kring hur mellanmålen kan hjälpa dig att öka energinivån före och efter träning finner du under följande länk bra exempel på sådant som får kroppens celler att jubla.

En annan hörnsten i lyckade träningsresultat är även sömn, det är en av de absolut mest uppbyggande funktionerna för kroppen. Studier visar att de som bortprioriterar sömn lider ökad risk att drabbas av övervikt och välfärdssjukdomar såsom typ-2 diabetes. Vi har som bäst fysiologisk återhämtning mellan 22.00-02.00.

Regelbunden träning hjälper kroppen att bli starkare, öka energinivån och vardagsstyrkan. Dessutom ökar ämnesomsättningen och immunförsvaret stärks. Investera därför i dig själv och varmt lycka till!

Din framtida kropp & hälsa kommer tacka ditt nutida-jag!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".