1 av 3
Meredith Monk - Atlas
2 av 3
Meredith Monk
3 av 3
Jon Hassel - Last night...

Rösten som själens muskel - en ordlös opera med Meredith Monk

Lång musik med Anna Vilén.
”Resan” som metafor för andligt sökande och att följa sitt hjärta. Röstkonstnären, koreografen, performern, kompositören och filmskaparen Meredith Monk har med "Atlas" skapat en orginell ”resa” med undertiteln ”Opera i tre delar”.

Ingen opera i vanlig bemärkelse dock; ord saknas nästan helt och melodiska höjdpunkter saknas. Istället ledsagas lyssnaren med hjälp av röstens inneboende muskler genom huvudpersonen Alexandras (gestaltad av Meredith Monk) inre resa.
Till det yttre är resan synnerligen konkret och man kan ana minimalistiska influenser som Steve Reichs tågresa i "Different Trains" och t.o.m avtryck från amerikanska pionjärer som t.ex Aaron Coplands "Appalachian Spring".

Huvudpersonen Alexandra drömmer som tonåring om fjärran länder och ser inför sitt inre en häst som skall ledsaga henne på resan. Denna guide, i hästens skepnad, uppmuntrar henne att följa sin inre övertygelse.
Alexandra väljer ut några medresenärer och alla utsätts de småningom för händelser som sätter deras inre styrka på prov. Till slut har endast fyra av dem överlevt och tas upp i en högre strålande sfär bortom tid och rum. En äldre och klokare Alexandra träder fram och hon kan återvända till jorden och det dagliga livet.

Som ”chill-out” följer Jon Hassells spår "Abu Gil" ur nya plattan "Last night the moon came dropping its clothes in the street".



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".