Samiska barn känner sig diskriminerade

Samiska barn är nöjda och stolta över sin identitet och kultur. Men de känner sig diskriminerade i skolan och i samhället, enligt en rapport.

Barnombudsmännen i Finland, Sverige och Norge presenterar på torsdagen en rapport om hur samiska barn och ungdomar upplever sina liv och rättigheter. TT har i förväg fått ta del av sammanställningen.

-Det jag tycker är mest allvarligt är att samiska ungdomar inte känner att de har samma värde som andra ungdomar. De känner inte att deras språk accepteras, de får utstå kränkningar och de blir inte tagna på allvar, säger barnombudsmannen (BO) Lena Nyberg.

Ungdomarna saknar lärare som kan samiska och undervisningsmaterial på sitt eget språk. De saknar också litteratur, radio och tv-program på samiska, och om samer.

-De är trötta på att få frågan ”vad är en same” när de är en så viktig del av Sveriges kultur, säger Lena Nyberg.

De samiska ungdomarna känner samtidigt en stark stolthet över sin kultur och sin identitet.

BO förslår en rad åtgärder, bland annat att kommuner börjar arbeta med värderingar i skolor, tar fram litteratur och utbildningsmaterial på samiska och anställer fler lärare som talar samiska. Hon efterlyser även nationella initiativ.

Projektet har genomförts av Sveriges, Norges och Finlands barnombudsmän och finansierats av EU, länsstyrelsen i Lapplands län i Finland och de nordiska barnombudsmannamyndigheterna.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".