Sverige

STF försvarar gamla varumärken

Att namnen på fjällkartan bytts ut till samiska ortsnamn gör att också varumärken försvinner. Det hävdar Svenska Turistföreningen som fortsätter att använda de gamla namnen på sina anläggningar.

Svenska turistföreningen förtsätter att köra med de gamla namnen på sina fjällstugor och anläggningar, trots att ortsnamnet har raderats från lantmäteriets fjällkarta, eller kompletterats med samiskt ortsnamn.

– Även om Kebnekaise heter Giebmegáisi enligt den nya stavningen så har vi valt att kalla vår fjällstation för Kebnekaise. Och vårt fjäll i Abisko heter numera Njullá på kartan, men vår skidbacke och linbana heter fortfarande Nuolja, säger Putte Eby platschef vid Abisko turiststation.

Han menar att Nuolja offpist är ett varumärke som de arbetat in under många år.

– Man byter inte varumärken som man byter skjorta, säger Putte Eby.

Kommer ni att byta i framtiden?

– Ja, det tror jag. Men det kommer nog att dröja ganska länge, eftersom många av namnen är svåruttalade, säger han.

Putte Eby och hans kollegor har inte märkt av några större reaktioner på kartförändringen. Men det väcker en del nyfikenhet hos turisterna.

– Vi får frågor om varför och om hur namnen uttalas. Men vi hade väntat oss en betydligt större reaktion, för det är trots allt en stor reform, säger han.

Magdalena Martinsson, SR Norrbotten
magdalena.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista