1 av 2
Per-Gustav Labba. Foto: Lars-Ola Marakatt
2 av 2
Nils Funcke, fd sekreterare i yttrandefrihetskommittén. Foto: Jörgen Heikki, SR Sámi Radio.
SAMETINGSVALET 2013

Jävsmisstankar mot ledamöter i kulturnämnden - nu ifrågasätts giltigheten i besluten

"Det framstår för mig som en direkt jävssituation"
3:08 min

Ledamöter från partiet Samerna kan flera gånger ha varit jäviga i Sametingets kulturnämnd.
Mikael Jakobsson och Per-Gustav Labba har bägge två deltagit i beslut som rör Samernas riksorganisation - trots att de vid beslutstillfället haft förtroendeuppdrag för organisationen.
Labba har dessutom deltagit i beslut som har koppling till hans egen dotter.

Nils Funcke är journalist, debattör och tidigare sekreterare i statens yttrandefrihetskommitté.

Han skakar på huvudet när han får ta del av kulturnämndens hantering av jävsfrågor.

- Det framstår för mig som en direkt jävssituation. Det måste sitta i ryggraden att man inte kan sitta och bevilja sånt som kan ge en fördel åt den egna föreningen, säger Funcke.

I december varje år fördelar Sametingets kulturnämnd medel till samiska organisationer, föreningar och andra institutioner.

2010 deltog Mikael Jakobsson i sammanträdet och medverkade i beslutet om att fördela närmare en halv miljonor kronor till Samernas riksorganisation, trots att han vid beslutstillfället samtidigt satt som ordinarie ledamot organisationens styrelse.

Jakobsson säger att han anmälde jäv vid mötet - men att detta inte togs upp i protokollet.

Jakobsson hade dock möjlighet att rätta till detta i efterhand då han var justerare - men han gjorde inte det.

- Det var en slapphet från min sida. Man tittar ju på att besluten blir rätt och inte på formalia, säger Jakobsson.

2011 och 2012 var Per-Gustav Labba med och fördelade bidrag till Samernas riksorganisation, trots att han 2011 var ordinarie ledamot av organisationens valberedning och 2012 suppleant i den samma.

Labba själv menar att han blivit invald i valberedningen utan sitt eget samtycke.

Men dessutom har Labba deltagit i beslut om bidragsfördelning till Giron sámi teahter, trots att han dotter är anställd av teatern.

- Det låter väldigt bestickande. Man ska ha så mycket omdöme att man lämnar sammanträdet och inte deltar i beslutet, säger Nils Funcke.

Per Gustav Labba ser dock inga problem med detta - dottern sitter inte i beslutsfattande ställning inom teatern och därför fanns det ingen anledning att anmäla jäv menar han.

- Hans kritik får inte mig att ändra uppfattning, säger Labba.

Frågan om jäv är reglerat under två särskilda paragrafer i förvaltningslagen där både släktskapsjäv och intressejäv omnämns.

I lagtexten finns också följande formulering: "Den som skall handlägga ett ärende är jävig om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet".

Med detta som bakgrund menar Nils Funcke att det finns goda grunder att ifrågasätta giltigheten i kulturnämndens beslut.

- Det kan mycket väl vara så att man kommer fram till att detta beslut är fattat på olagliga grunder. Det finns sådana rättsfall, säger Funcke.

Sametingets ordförande vill se skärpning av jävsregler

Stefan Mikaelsson, sametingets ordförande

Sametingets ordförande Stefan Mikaelsson tycker det är olyckligt att frågor om jäv uppstår i Sametinget. Han tycker det är graverande om besluten dessutom berör den egna familjen.

Förvaltningslagen om jäv

Jäv
11 §   Den som skall handlägga ett ärende är jävig

  • 1. om saken angår honom själv eller hans make, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv eller någon närstående,
  • 2. om han eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång,
  • 3. om ärendet har väckts hos myndigheten genom överklagande eller underställning av en annan myndighets beslut eller på grund av tillsyn över en annan myndighet och han tidigare hos den andra myndigheten har deltagit i den slutliga handläggningen av ett ärende som rör saken,
  • 4. om han har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken, eller
  • 5. om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet.

Från jäv bortses när frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".