Arvidsjaurs flygplats. Foto: Sveriges Radio
GÄLLIVARE / ARVIDSJAUR

"Flygbolaget Nextjet måste bli bättre på att informera resenärerna"

Flygbolaget Nextjet, som bland annat trafikerar Gällivare och Arvidsjaurs flygplatser, måste bli bättre på att informera resenärerna om sina rättigheter till kompensation vid förseningar eller nekad ombordstigning. Det framgår av ett föreläggande från Konsumentombudsmannen som bolaget godkänt.

Under förra hösten gjorde Konsumentverket inspektioner på bland annat Arlanda och Karlstads flygplats och noterade att Nextjet inte levde upp till lagens krav om information till resenärerna.

Ifall Nextjet bryter mot Konsumentombudsmannens krav igen hotar ett vite på en halv miljon kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".