Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sápmi

Sametinget jobbar för att minska tågdöden

Publicerat torsdag 16 januari 2014 kl 05.32
"Vi kan ställa krav om att de sätter upp stängsel"
(2:36 min)
Lars-Jonas Johansson. Foto: Ludwig Eriksson/ SVT

Sametingets rennäringsnämnd jobbar för att minska problemen med renpåkörningar längs järnväg. Nyligen mötte ett femtiotal renar tågdöden längs malmbanan mellan Kiruna och Gällivare. Nämnden har gett Sametingets kansli i uppdrag att ta fram en handlingsplan för att minska problemet.

Landspartiet Svenska Samers (LPSS) partiledare Lars-Jonas Johansson sitter med i rennäringsnämnden och var den som väckte frågan i höstas.

– När ett stort vinstintresse, som de här malmtågen representerar, gör stor skada för enskilda näringsidkare och river upp stora känsliga sår hos de drabbade, så blir det en stor principsak för oss samer som folk, säger Johansson och menar att det då är självklart att Sametinget bör ta tag i frågan.

Under de tio senaste åren har mellan 700 och 1400 renar årligen fallit offer för tågdöden. Efter ett samverkansprojekt 2007 mellan dåvarande Banverket och samebyarna togs olika lösningar fram. Men lite har hänt sen dess och antalet tågdödade renar har inte minskat.

En orsak som nämnts är att det är svårt att hitta finansiering till stängsel eller till att bygga så kallade ekodukter över eller under järnvägarna för att renarna ska kunna passera.

Lars-Jonas Johansson anser att frågan principiellt är lika viktig för Sametinget som rovdjursproblematiken och gruvexploateringarna är. Han anser att de som trafikerar järnvägen - såsom LKAB - borde kunna finansiera åtgärder som minskar renpåkörningarna.

– Absolut, det är ju deras tåg som kör på.

Men har inte rennäringen ett ansvar att hålla renarna borta från järnvägen?
– Man kan inte hålla renarna ifrån järnvägen utifall att det inte finns någon avskärmning från järnvägen, säger Lars jonas Johansson och tillägger att det är svårt nog bara att hålla ihop renhjordarna när renbetet tryter eller är låst.

Rennäringsnämnden har i oktober gett Sametingets kansli i uppdrag att ta fram en handlingsplan för hur man ska minska renpåkörningar längs järnväg. Sametingets näringslivschef Lars Ove Jonsson säger att de inte är klar och han vet inte heller när handlingsplanen kan presenteras.

Lars Jonas Johansson anser dock att det är bråttom och att Sametinget har ett ansvar att agera. Enligt Johansson skulle Sametinget kunna ta initiativ till förhandlingar med de som trafikerar järnvägarna.

– Vi kan ställa krav om att de sätter upp stängsel, och att de måste använda sig av de som är direkt utsatta som sakkunniga för att veta var viltövergångar ska vara och hur stängsel ska utformas, för de bör ha pengar till att bygga för att förhindra viltpåkörningar. 

 

Thomas Sarri
thomas.sarri@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".