Ubmeje / Umeå

Umeå universitet utbildar samiska modersmålslärare

Sex lärare i sydsamiska och en i nordsamiska - det väntas bli resultatet av den utbildning som Umeå Universitet startar i dagarna.

För ett år sen fick Skolverket i uppdrag att stärka tillgången på lärare i de nationella minoritetsspråken. Man bestämde att Umeå universitet ska stå för utbildningen av lärare i samiska, och det är den utbildningen som nu börjar.

Av de sju studenterna är det en som läser till lärare i nordsamiska, dom andra sex studerar sydsamiska.

Ingela Valfridsson som ansvarar för utbildningen ser fram emot kunna examinera modersmålslärare, och tror det kan betyda speciellt mycket för sydsamiskan.

- Det är lite spännande att så många med sydsamiska, som ju ändå är ett ganska litet språk. Det verkar som att de som bor i Jämtland och Härjedalen är väldigt angelägna om att verkligen göra allt dom kan för att öka antalet talare, säger hon.

Studenterna är redan verksamma som lärare men ska nu få formell kompetens, berättar Ingela Valfridsson.

- De jobbar i alla möjliga skolformer, från förskola upp till gymnasiet. Beroende på vad de har med sig så kommer det vara olika studiegångar. En del har läst ganska mycket samiska på universitetsnivå, men har ingen lärarutbildning. Andra har lärarutbildning men har lite tunnare vad gäller ämnesstudierna i samiska.

När kan man räkna med att de första lärarna blir färdiga?

- Projektet löper i tre år, och eftersom det är deltidsstudier så behöver nog alla tre år för att få ihop så att det motsvarar en ämneslärarexamen i samiska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet: