Informationschefen Christina Gezelius ber om ursäkt för det inträffade.
Informationschefen Christina Gezelius ber om ursäkt för det inträffade. Foto: martin&servera

Ber om ursäkt för uttalande om sibiriskt renkött

Restauranggrossisten Martin & Servera meddelar nu att det är ett misstag som ligger bakom utskicket där det påstås att utfodring gör att renkött från Sápmi smakar mindre vilt än renkött från Sibirien.

I ett reklamutskick från restauranggrossisten till deras kunder marknadsförs bland annat renkött. Följande ord i utskicket har väckt upprörda känslor bland renägare och rennäringsföretag:

"Den sibiriska renen är enligt många ännu bättre än den som betar i sapmi med stödutfodring. Enligt Polarica så smakar den ryska renen ännu mer "vilt"."

Polaricas VD Juha Ruohola sa i Sameradion & SVT Sápmis program Rádio Sápmi att företaget inte står bakom ett sådant uttalande, utan tvärt om så menar han att renkött från Sápmi är av bästa kvalitet.

Hos Martin & Servera så säger informationschefen Christina Gezelius att det har skett ett misstag. Utskicket är skrivet av en av företagets 150 säljare och det är inget som restauranggrossisten stödjer.

– Vi ser över de rutiner vi har vad gäller hur medarbetare kommunicerar via utskick med sina kunder.

– Och det är klart att vi ber om ursäkt, för det är ett misstag som har skett, säger Gezelius.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista