1 av 5
Haveriplatsen för det kraschade postflyget är bara ett hål i marken. Foto. Marja Påve/ Sameradion & SVT Sápmi
2 av 5
Haveriplatsen för det kraschade postflyget är bara ett hål i marken. Foto. Marja Påve/ Sameradion & SVT Sápmi
Skräp kvar i flygkraschområdet, väster om Ritsem
3 av 5
Flygkraschområdet i Oajevágge, väster om Ritsem. Foto: Jakob Nygård
Skräp kvar på flygkraschområdet väster om Ritsem
4 av 5
Flygkraschområdet i Oajevágge, väster om Ritsem. Foto: Jakob Nygård
Platsen där det norska posflyget kraschade.
5 av 5
Platsen, väster om Ritsem, där det norska posflyget kraschade Foto: Jakob Nygård

Samebyn kritisk till städning

Sirges sameby anser att företaget Westatlantic som äger det flygplan som kraschade i Jokkmokksfjällen, inte har städat upp efter kraschen tillräckligt bra.

Jakob Nygård, ordförande i Sirges sameby, var till Oajevággi och platsen där flygplanet störtade förra vintern och han var inte nöjd med det han såg. Han oroar sig för att renar och andra djur ska bli plågade av skräpet som ligger kvar.

- Det är väldigt mycket skräp kvar på platsen, aluminiumbitar och plastbitar. Ganska vassa bitar som jag är orolig för att renarna kommer att trampa in i klövarna. Det fanns redan mycket renspår på platsen så det kan finnas renar som går omkring med aluminium i klövarna som sedan kan infektera och ställa till stora problem. Jag tycker att det man ser med ögonen förväntar man sig att man ska kunna plocka upp och städa bort och att det är ett jättejobb, det förstår jag men det är väl ingen anledning att lämna kvar det bara för att det är svårt att städa det, säger Jakob Nygård.

Postflyget var på väg mellan Oslo och Tromsö när det störtade natten mellan 7 och 8 januari 2016. Bägge piloterna omkom. Orsaken till dödskraschen visade sig vara tekniska problem med navigeringssystemet som gav fel information i den ena pilotens dataskärm som piloterna instinktivt reagerade på med konsekvens att planet störtdök mot marken. Flygbolaget gav IVL, Svenska Miljöinstitutet i uppdrag att ansvara för miljöövervakning och efterbehandling av haveriplatsen. Sex olika städningsinsatser har utförts sedan sommaren 2016 och 17 ton skräp är hittills upplockat. Sista gången användes också en dammsugare. Ett flertal prover av mark och vatten är också tagna av IVL, även under den gångna sommaren.

I september förra hösten var Gunhild Rosqvist, professor i Stockholms Universitet och chef för Tarfala forskningsstation, till platsen för att ta prover på mark och vatten. Provsvaren visade då att att halterna av flygbränslet låg långt över det tillåtna gränsvärdena. Rosqvist menar att det tar lång tid innan olycksområdet har renats efter olyckan och gifterna efter en sådan olycka kan komma att döda ekosystemen i området.

- Jag blev förvånad då det fortfarande luktar fotogen i området, då förstår man att något är kvar i backen även om man inte ser det och att någon slags förorening är det kvar på platsen, säger Jakob Nygård efter att han och Gunhild Rosqvist än en gång varit till platsen och tagit prover. De provsvaren har ännu inte kommit.

Miljökontoret på Jokkmokks kommun har tillsynsansvar över saneringen och besökte platsen hösten 2016 tillsammans med fastighetsverket och samebyn för att göra slutbesiktning men den godtogs inte på grund av för mycket skräp kvar på backen.  

Sabina Sjöström, miljöinspektör i Jokkmokks kommun, berättar att man nu från kommunens sida väntar på rapporten av de prover som tagits under sommaren av IVL. Under hösten ska kommunen åka upp till platsen för att återigen inspektera om städningen har utförts korrekt.

Miljöskadeexperten Johan Strandberg på Svenska miljöinstitutet, IVL, har själv varit upp till Oajevággi under juli månad för att ta markprover och upptäckte då att ännu mer skräp hade dykt upp på marken.

- Antingen är det smältvattnet eller tjälen som gjort att det kommit fram nytt skräp, vi vet inte exakt men det såg vi då och därför kommer en grupp att åka upp och nu i september och göra en städning, säger Johan Strandberg.

Så städningsinsatsen är inte klar?

- Nej, den är inte klar och baserat på vad vi såg nu i år, så förstår vi att i år är inte sista gången heller som det städas utan det här kommer vi behöva kolla upp nästa år också. Det är svårt att säga hur lång tid det kommer att ta, säger Johan Strandberg.

Anledningen till att städning och efterbehandling tar lång tid beror på tre olika saker, säger Strandberg. Förutom väder, vind, personella resurser och att hålla koll på koncentrationer av föroreningar kvar som är skadliga så är området känsligt.

- Vi har tagit det försiktigt i det här landskapet och vi har inte kunnat använda de maskiner och resurser som man använder annars. Vi har inte velat det heller eftersom det ger mer skada än nytta, säger Johan Strandberg.

Samebyn har inte varit i kontakt med varken flygbolaget eller IVL efter sommaren men kommer inte att släppa frågan förrän de är nöjda med städning och efterbehandling.

- Det är oacceptabelt, även om det är en olycka så ska man inte få lämna det skräpigt. Hade det hänt närmare ett samhälle eller i Stockholm på gärdet så hade det varit bortstädat och sanerat för länge sen, säger Jakob Nygård.

IVL arbetar just nu med att sammanställa resultaten från sommarens provtagningar. Den ska utmynna i en rapport som ska skickas till Jokkmokks kommun. Dessutom ska det diskuteras om platsen ska saneras eller inte.

- Det förs även andra diskussioner om åtgärder som vi kan vidta däruppe men jag kan inte berätta så mycket mer om det just nu, säger Johan Strandberg.

Så samebyn kan vara lugn över att det inte är färdigstädat och efterbehandling kommer göras?

- Ja, om det är lugnande, så ja, absolut, avslutar Johan Strandberg från svenska miljöinstitutet IVL.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".