Beslut från skolinsektionen. Foto Sameradion & SVT Sápmi.
Beslut från skolinsektionen. Foto Sameradion & SVT Sápmi.

Fortsatt kritik om bristande stöd

Ett barn på sameskolan i Jokkmokk har inte fått det stöd som barnet har rätt till. Det anser skolinspektionen och kräver nu för andra gången att Sameskolstyrelsen ger barnet rätt stöd.

Både föräldern och skolan är eniga i att situationen för barnet blivit bättre under våren. Men enligt föräldern är det fortfarande så att personal håller fast barnet och stänger in hen i ett rum när barnet får utbrott.

Skolinspektionen skriver att den utredning som presenterats för dem av Sameskolan i Jokkmokk återigen är bristfällig, och menar att det bland annat saknas en pedagogisk bedömning av elevens stödbehov.

-  Vi har haft möte senast förra veckan med skolinspektionen och vi ska redogöra för hur det här arbetet går. De vill ha in ett utförligare åtgärdsprogram än vad vi är vana vid att skriva, så vi får anpassa oss till det nu, säger Mikael Pirak, rektor vid Sameskolan i Jokkmokk.

Skolinspektionen hänvisar även till Specialpedagogiska skolmyndigheten som i ett tidigare fall gjort ett uttalande om att det inte är etiskt försvarbart att använda sig av återkommande fysiska ingripanden mot elever. Enligt myndigheten får personal bara i enstaka problematiska situationer hålla fast en elev. I skrivelsen råder myndigheten skolor att arbeta förebyggande med ett lågaffektivt bemötande, att det är mer effektivt än tillsägningar, utvisningar och att ta tag i eleverna.

-  Vi har haft möte med SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten) i ärendet. Ibland är det så att vi måste rent fysiskt avlägsna ett barn från en situation. Enligt skolinspektionen får vi inte göra det, men ibland måste vi till exempel sära på två barn. Vi kan ju inte tolerera att andra barn drabbas, säger Mikael Pirak. 

Skolinspektionen menar att det fungerar bättre att jobba på ett annat sätt, med lågaffektivt bemötande?

-  Självklart ingår det i vår profession att jobba med lågaffektivt bemötande, men ibland räcker det inte till, säger Mikael Pirak.

Elina Axelsson är jurist på Skolinspektionen och har jobbat med det här ärendet. 

Ska inte personalen kunna hålla fast ett barn som får utbrott och slåss?

- Jo, personalen får ju ingripa vid fara för andra elever. Men vi har sett att i vissa fall blir det här som en metod man använder sig av, istället för att utforska utbrotten och varför det blir så här. Vi har sett det här i många fall när det handlar om elever som är utåtagerande.

Enligt rektor Mikael Pirak har de tagit in psykolog och speciallärare. Sameskolstyrelsen har på sig fram till 16:e oktober att ge besked om hur de åtgärdat de här bristerna.

-  De här fallen är svåra, men det är viktigt att försöka förstå vad som är problemet och undvika att hamna i sådana här situationer. I det här fallet ska elevens behov av stöd utredas, säger Elina Axelsson, jurist på Skolinspektionen. 

Föräldern har tidigare polisanmält skolan i samband med en fasthållning. Polisen har lagt ner den utredningen. Skolinspektionen utreder fortsatt den händelsen i ett annat ärende.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".