Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Många historiska spår av samer i Stockholm

Jonas Nordin: Det är en väldigt obehaglig historia
8:24 min
Jonas Nordin
1 av 4
Jonas Nordin, docent i historisk arkeologi. Foto: Anne-Maret Blind, Sameradion & SVT Sápmi
Vasaskeppet
2 av 4
Vasaskeppet. Foto: Anne-Maret Blind, Sameradion & SVT Sápmi
Samiska väskbyglar
3 av 4
Samiska väskbyglar. Foto: Anne-Maret Blind, Sameradion & SVT Sápmi
Samisk väska
4 av 4
Rekonstruktion av samisk väska med bygel. Foto: Anne-Maret Blind, Sameradion & SVT Sápmi

Samerna har varit en självklar del av Stockholms befolkning i historisk tid. Det säger Jonas Nordin, docent i historisk arkeologi.

 

I den nyligen utgivna antologin, Tillfälliga Stockholmare, har han skrivit ett kapitel som handlar om samernas närvaro i Stockholm, främst på 1600-talet.

- Det är en stor och omfattande historia som inte har blivit tillräckligt erkänd. Det finns ganska många spår av samisk närvaro i 1600-talets Stockholm, och egentligen från alla tider. Stockholm har ju varit en viktig stad långt innan den blev huvudstad, och lika länge har det funnits en samisk befolkning, säger Jonas Nordin. 

I antologin beskriver han samisk närvaro på många platser i Stockholm på 1600-talet, bl a i Gamla stan, på Djurgården och på Lappkärrsberget. Och på Vasaskeppet har man hittat samiska lämningar i form av väskbyglar av troligtvis älghorn. Det är en av många indikationer på betydelsen av den samiska slöjden för krigsmakten Sverige.

- Man har behövt föremål av hög kvalité och i riklig mängd t ex väskor, skinnskor och hudar till 30-åriga kriget och till de andra krigstågen under 1600-talet.

Jonas Nordin säger att antologins titel, Tillfälliga Stockholmare, är missvisande när det gäller samernas närvaro i Stockholm. - Det är väldigt viktigt att inte utgå från att bara för att man har varit same i Stockholm så har man varit här tillfälligt eller varit rotlös. I min studie kan jag se att det är så många samer som varit här under ganska lång tid. De har säkert varit helt bofasta och identifierat sig som stockholmare. 

Nordin beskriver en grym historia i kapitlet om samerna. T ex sågs samer som varor och tillfångatogs och skickades till furstar på kontinenten. Varför såg det ut så? - Ja det är en väldigt obehaglig historia och det finns hela bredden mellan dom som haft det ganska gott ställt. T ex Västerbottens landshövding Johan Gran, som var same, och verkade i Stockholm.

Men sen är det alla som blivit kidnappade och på olika sätt lurade eller omhändertagna, och det handlar ofta om barn. Vi vet inte hur många det handlar om, men de skickades till kontinenten för att uppträda, jojka, spela trumma eller utbildas till präster.

- Inom det svenska kungahuset fanns också en tradition, från medeltiden och framåt, att man skulle ha samer som gick med renar i olika offentliga tillställningar och kröningar. En del kan ha gjort det avlönat och haft det som ett arbete men en del förefaller ha gjort det under tvång.  

De kungliga hoven eller i olika aristokratiska sammanhang på kontinenten i Versailles och Buckingham Palace vid de furstliga hoven i Tyskland har man haft representanter för nordamerikanska urfolk och västafrikaner. Man har också haft samer som varit där och arbetat och fått uppträda som just samer, eller en föreställning om hur samer ska vara. 

Då har man tvingat eller förmått samer att jojka, spela på de heliga trummorna och ta hand om renar. Det har skett i Versailles, i Stockholm, i Köpenhamn och på många andra ställen.

Många källor nämner att renarna inte har klarat av det annorlunda klimatet på kontinenten, men där fanns också en fördom om att vare sig samer eller renar kunde leva bortom Sápmi, eller Lappland som man sa på den tiden.

- Man har då lidit av det som man idag kallar Lappsjuka som är en gammal föreställning om att samerna inte kunde bo på kontinenten, Då har man istället behövt nya samer och nya renar, och när man inte hade renar i Versailles fick man klä ut hästar eller åsnor i renhud och med renhorn.  Andra människor fick klä ut sig till samer om man inte kunde få tag på "riktiga samer", berättar Nordin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".