Sámi Allalskuvla geasuha eambbo nuoraid.
1 av 2
Ohcanáigi deikke beassat lea ihttin. Govven: NRK Sápmi, Ewa-Marie Hedman
Ylva Jannok Nutti föreläste på Vetenskapens hus i Luleå
2 av 2
Ylva Jannok Nutti föreläste på Vetenskapens hus i Luleå Foto: Anna Sunna/Sameradion & SVT Sápmi

Hur kan samiska barn få inflytande i skolan?

Ylva Jannok Nutti: "Målet har varit att barnen ska ha inflytande"
1:56 min

Ylva Jannok Nutti forskare på Sámi allaskuvla i Kautokeino har tillsammans med elever och lärare undersökt hur samiska elevers reella inflytande i skolan kan praktiseras.

- Vi har velat att samiskan och traditionella kunskaper ska var med. Det kan ha varit lite egentligen lite vad som helst, något som är speciellt för oss. 

Både FN:s barnkonvention och skollagen säger att barn ska ges inflytande på utbildningen och miljön i skolan. Under två års tid har Ylva Jannok Nutti och kollegan Laila Aleksandersen Nutti på samiska högskolan i Kautokeino tillsammans med elever och lärare på skolor och förskolor i Snåsa, Karasjokk och Kautokeino i Norge kollat på hur det kan fungera i praktiken.

- Fokus har varit att alla ska känna att jag jobbar med något jag tycker är viktigt, sen kanske vi får olika saker, barnen har tyckt att det kanske varit roligt att göra filmer och lärarna har fått kompetensutveckling och arbetat med att göra läromedel, men framförallt berätta vad de jobbar med och jag ser att jag och min kollega och min kollega vi har fått ta del av vad som händer där.

Målsättningen i det så kallade aktionsforskningsprojektet var att barnen skulle ha reellt inflytande över det som de jobbade med och vara synliga i projektet. Speciellt intresserade var de att se vad som händer när de jobbar med traditionella samiska kunskaper. En fara här som Ylva Jannok Nutti nämner är att det blir traditionellt historisk och för långt från barnen.

- Av den anledningen var det så viktigt att det var något som de tyckte var intressant, att när vi började jobba med samisk kultur att det inte blir något som är främmande för dom, därför var det så viktigt att de skulle vara med.

Under det här två år långa projektet har de sett att för att barnen ska ha reellt inflytande så är det viktigt att vara på plats där barnen är, att göra praktiska saker, att vara ute och att lärarna är flexibla och fångar upp barnens signaler. Något som hon ser att de finns en fara att det inte tar tid att göras när det inom skolan pratas om kunskapsmål i de olika ämnena.

- Vi såg hur de lärare som jobbade var flexibla och närvarande, och de ändrade vad de tänkt göra utefter vad de fick för signaler både från barnen och vad som hände på platsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".