Johan Sandberg McGuinne
Johan Sandberg McGuinne. Foto: David Rydenfalk, Sameradion & SVT Sápmi

Lärare: framsteg för integrerad undervisning

Läraren Johan Sandberg McGuinne: Ett stort steg framåt
2:17 min

Sameskolstyrelsen har fått nya ledamöter efter valet, och ett av de första större besluten styrelsen tagit är att upprätta rekommendationer för hur kommuner ska bedriva den integrerade undervisningen för samiska barn.

Sameskolstyrelsen har fått nya ledamöter efter valet, och ett av de första större besluten styrelsen tagit är att upprätta rekommendationer för hur kommuner ska bedriva den integrerade undervisningen för samiska barn.

Ett stort steg framåt, säger läraren Johan Sandberg McGuinne.

- Om det fanns riktlinjer som sa det att "i samhällskunskap ska man jobba med de här ämnena, i hemkunskap är det de här det handlar om". Då tror jag det blir tydligare och mindre enkelt för kommunerna att slingra sig.

Kommuner kan upprätta avtal med Sameskolstyrelsen om att de ska bedriva integrerad undervisning för samiska barn. Detta betyder att kommunen så att säga, för in samiska perspektiv, och samiska aktiviteter i den ordinarie undervisningen - och för detta får kommunerna  också extra pengar av Sameskolstyrelsen.

Problemet har dock länge varit att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika kommuner, hur mycket samisk undervisning som barnen får. Vissa skolor kan ta in en samisk slöjdlärare och nöja sig med det, medan andra låter samisk pedagogik ta mycket större plats i undervisningen.

De stora skillnaderna mellan skolorna har gjort att Sameskolstyrelsen nu har påbörjat ett arbete med att ta fram rekommendationer till kommunerna, som ansökt om att ha samisk integrering i sina skolor. Då en kommun ansöker om att bedriva integrerad undervisning, så får de också med sig rekommendationerna om de beviljas extra medel.  

- Det vore bra om den integrerade undervisningen fungerar så bra som möjligt. Sameskolstyrelsen har ju då möjlighet att spela in till kommunerna med förslag och kunna visa på bra exempel på hur det görs i andra kommuner där det funkar. Så barnen får en så bra chans som möjligt, säger Josefina Skerk, ledamot i Sameskolstyrelsen.

Johan Sandberg McGuinne är lärare i Lycksele kommun och menar att det är viktigt att rekommendationerna som Sameskolstyrelsen nu kommer arbeta fram blir bindande för kommunerna som ansöker om att bedriva integrerad samiska-undervisning, så att ingen kommun kan strunta i dem. För då åtgärdas inte grundproblemet, som alltså är de stora skillnaderna i hur den samiska integreringen ser ut mellan olika kommuner.

- Man tänker det att nu är eleven borta då är det frånvaro, och de måste få läxor för andra saker som de missar. Istället för att man inser att den här eleven läser enligt ett annat skolsystem, säger Johan Sandberg McGuinne, lärare i Lycksele kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".