Jan Roger Eriksson från byn Puoltikasvara är kritisk till Trafikverkets plan för förbättring av E10
1 av 5
Jan Roger Eriksson från byn Puoltikasvara är kritisk till Trafikverkets plan för förbättring av E10 Foto: Privat
E10 vid Lappesuando där vägen bland annat ska breddas
2 av 5
E10 vid Lappesuando där vägen bland annat ska breddas Foto: Anette Niia/ Sameradion & SVT Sápmi
Sträckor på E10:an som ska förbättras
3 av 5
Sträckor på E10:an som ska förbättras Foto: SVT Grafik
Anna Kronman, delprojektledare Trafikverket
4 av 5
Anna Kronman, delprojektledare Trafikverket Foto: Anette Niia/ Sameradion & SVT Sápmi
Breddad E10 med mitträcken och viltstängsel vid Mertainen.
5 av 5
Breddad E10 med mitträcken och viltstängsel vid Mertainen. Foto: Anette Niia/ Sameradion & SVT Sápmi

Bybor kritiska till Trafikverkets plan 

Hela väg E10 mellan Riksgränsen och Töre ska förbättras och på vissa sträckor ska vägen breddas och hastigheten höjas till 100 km/h. Berörda bybor protesterar.

Jan-Roger Eriksson från Puoltikasvaara är ytterst kritisk till Trafikverkets plan över förbättringen av E10:an.   

- Enligt planen ska viltstängsel och mitträcken sättas upp från Moskojärvi till Lappesuando och det ska gå genom byarna. Det kommer i princip att stänga av byarna. Är det det som är levande landsbygd, att stänga in byarna? undrar Jan-Roger Eriksson.

Vad är det ni har invändningar mot?

- Vi blir fast bakom staketet och kommer inte att kunna passera E10:an förutom i vissa korsningar. Dessutom ska hastigheten höjas till 100 km/h. Det kommer bli livsfarligt att gå ut på den vägen.

Trafikverket arbetar just nu med att projektera de mest olycksdrabbade sträckorna på E10:an. För att säkerställa framkomligheten och öka säkerheten ska Trafikverket enligt sin plan bygga om sträckan Avakko-Lappesuando till en mötesfri väg med både mitträcken och viltstängsel. Många avtagsvägar kommer att stängas av och ersättas av färre trafiksäkra korsningar, enligt Trafikverket.

Idag ska Trafikverket möta byborna för att presentera sin nya något reviderade plan enligt de synpunkter som kommit in efter senaste förslaget i november 2016.

Anna Kronman, delprojektledare vid Trafikverket, säger att förändringarna inte är så stora men att man har flyttat vissa korsningar där ersättningsvägar har blivit för långt borta men både viltstängsel och mitträcken finns kvar i planen.

- Visst blir det förändringar för byborna. Man måste ändra på sina rörelsemönster och det kan ta tid att vänja sig. Men man ska inte passera E10 genom att hoppa över mitträcken utan man ska hålla sig till korsningar med övergångar till exempelvis en busshållplats. Det kommer även att finnas belysning på såna ställen, säger Anna Kronman.

Nu väntar Trafikverket på att få in alla synpunkter som ska gås igenom för att se om Trafikverket missat något och alla som har lämnat synpunkter kommer att få ett skriftligt svar av Trafikverket. Anna Kronman menar att det kan ta lång tid, det är vanligt att en formell process tar uppemot två, tre år innan det är klart.

Även Girjas sameby är kritisk till Trafikverkets förslag på sträckan. Där har det gått så långt att samebyn på senaste mötet avbröt mötet och kräver nu omtag i hela frågan. Man har dessutom tagit advokathjälp i ärendet. Samebyn vill inte, liksom byborna, att viltstängsel och mitträcken ska byggas med förhöjd hastighet. Enligt samebyn kommer stängslen att skära av flyttleder och även renarnas fria strövning och man är orolig för att renpåkörningarna ökar i och med stängsel, mitträcken och ökad hastighet. Samebyn anser också att en helhetsbild över hela området saknas.

Och byborna i Puoltikasvara och Moskojärvi kommer inte att ge sig i den här frågan.

Är du besviken på Trafikverket?

- Besviken är nästan en underdrift. Man undrar vad dom håller på med egentligen. Jag trodde inte att det här kunde hända i Sverige. Jag trodde att Trafikverket kunde kommunicera iallafall lite grann med byborna som blir berörda, säger Jan-Roger Eriksson, som företräder byborna i frågan om hur E10:an ska förbättras inne i byarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".