Väntade i sjön på hjälp – trots närhet till helikopterbas

I Akkajaure utanför Ritsem höll fyra personer varav två barn fast sig vid och på en kantrad båt i över en timme. Ett privat helikopterbolag med bas i närheten är kritisk till att ingen från myndighetshåll hörde av sig om hjälp.

Helikopterbolaget Fiskflyg har under sommaren sin bas 700 meter från stället där båten kantrade i tisdags förra veckan. De hörde om kantringen först när ambulanshelikoptern ringde och meddelade att de var på väg och att de skulle landa där.

– Jag var på plats på basen, och kände att vi måste hjälpa till när ambulanshelikoptern kontaktade oss, säger Per Grahn, Vd på Fiskflyg.

Per Grahn med sin kollega åkte ut innan ambulanshelikoptern var på plats. Där satt/låg två barn och en vuxen ovanpå den kantrade båten, en person klamrade sig fast vid aktern.

De plockade upp tre av de fyra nödställda innan ambulanshelikoptern från Gällivare kom fram. De hämtade sedan även den fjärde personen. Enligt Fiskflyg tog det nittio minuter innan de nödställda fick hjälp. 

– Vi hade kunnat hjälpa dem direkt om vi fått veta om den här situationen tidigare. Man vill hjälpa till, det handlar ju om att rädda liv. Vi var ju så nära.

Hur menar du att det skulle fungera?

– Det borde kunna gå att få till ett bra samarbete, att också de som drar i trådarna har koll på vilka resurser som finns ute i länet att tillgå och en rutin att direkt höra av sig vid behov, säger Per Grahn, Fiskflyg. 

Enligt SOS Alarm kom larmsamtalet till dem klockan 20.05, efter 65 minuter meddelade lokala räddningstjänsten att den privata aktören hämtat de nödställda.

Det var 700 meter från en privat helikopterbas, varför togs det inte direkt kontakt med dem?

– Vi larmar ut efter en plan som vi har fått. I det här fallet var det till den lokala räddningstjänsten. De tar sedan beslut om vilka aktörer man använder sig av, säger Anders Klarström, presstalesperson på SOS Alarm. 

Räddningstjänsten och polisen i Norrbotten gjorde bedömningen att det här var ett uppdrag för fjällräddningen, berättar räddningschefen Henrik Lyngmark på Gällivare kommun. Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC) i Göteborg sattes in för bokning av helikoptrar. Bland annat kom en norsk helikopter, men då var personerna redan bärgade. 

Vore det inte bättre att direkt ta kontakt med en så nära belägen helikopterbas?

– Självklart är det snabbaste det bästa, sedan om de som beställt inte har de kontaktvägarna, så borde vi prata om det så att de får de kontakterna. 

Han tycker att samarbetet mellan olika myndigheter i räddningsfrågor fungerar bra, men att det kan bli bättre. Han tror att samarbetet kommer bli allt viktigare i en framtid med bland annat fler skogsbränder.

Om man ligger vid en kantrad båt i Akkajaure, hur länge ska man behöva vänta på hjälp?

– Vi ska vara så snabba som möjligt. Det är svårt att svara på exakt, men vi måste agera direkt. De som är snabbast på plats ska dit, oavsett om det är privata aktörer eller räddningstjänst, säger Henrik Lyngmark, räddningschef på Gällivare kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista