Partykungen tar bort samiska fejkkoltar efter kritik

5:28 min

Företaget sålde fejkkoltar till maskerader och skrev i annonsen: "Om du vill representera ursprungsbefolkningen som finns i Sverige, Norge och Finland kan du klä ut dig till en same på nästa maskerad".

Annonserna fortsätter med att beskriva hur du kan "Ta på dig den här ljuvliga dräkten och förtydliga gärna ursprunget med en samisk flagga i rött, grönt, gult och blått".

 

Fejkkoltarna såldes i två upplagor, en till kvinnor och en till pojkar.

 

Annonserna började snabbt sprida sig på sociala medier under fredagen. Många var djupt upprörda och uppmanade andra att ta kontakt med företaget, ge dem en dålig recension och anmäla annonsen.

 

Företaget backar direkt 

 

I ett sms till Sameradion skriver Partykungens VD, Joel Svensson att han inte har tid för en intervju. Men han skriver samtidigt:

 

- Den kommentaren vi har är att vi beklagar att dessa dräkter kommit ut på vår sajt och ber om ursäkt till de som tagit illa vid. Vi har full förståelse för de reaktioner vi fått och har därför valt att ta bort dessa från vårt sortiment.

 

Samiska Högskolans rektor och professor i duodji Gunvor Guttorm säger att det är dags för alla som tänker tillverka fejkkoltar att sluta med det.

 

P3 har pratat med en anställd på Partykungen. Personen har samiskt ursprung och tycker först inte att det är ett problem med fejkkoltarna.

 

- Vi tycker att det är kul att klä ut sig, dricka öl och göra det de gör i Tyskland, och det tycker ingen är fel.

 

Många reagerade på maskeradföretagets beskrivning i en av annonserna, som löd så här:

 

"Få chansen att få uppleva hur det är att vara same". 

 

Även den anställde på festföretaget ifrågasätter beskrivningen.

 

- Man kan beskriva att det här är en tolkning på en samisk folkdräkt och sen är det inte något mer med det. Det är inte direkt som att du tar på dig den och du blir en same, det var nog inte det bästa ordvalet.

 

Flera av dem som reagerade mot företagets annonsering och fejkkoltarna kallade det för kulturell appropriering, vilket kortfattat betyder att personer eller företag respektlöst använder sig av attribut som förknippas med andra kulturer, ofta förtryckta minoritetsgrupper.

 

Företaget har nu tagit bort annonserna.

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista