#skoterutsläpp

Skotrar och fyrhjulingar släpper ut mer klimatgaser än inrikesflyget

2:50 min

Utsläppen av växthusgaser från terrängmaskiner har mångdubblats de senaste trettio åren, medan utsläppen från många andra trafikslag minskat. Skotrar och fyrhjulingar släpper dessutom ut mer växthusgaser än inrikesflyget.

Se video i artikeln vad skoteråkare säger om saken.

För många människor i norra Sverige är det lika självklart att äga en snöskoter eller fyrhjuling som det är att äga en bil.
Antalet terrängmaskiner har också ökat kraftigt – och så även de beräknade utsläppen av växthusgaser.

Enligt offentlig statistik har klimatutsläppen från skotrar och fyrhjulingar tredubblats sedan 1990 enligt de internationella beräkningsmodeller som svenska myndigheter använder sig av, som bland annat utgår från antalet registrerade fordon i varje kommun.

I fyra av de fem nordligaste länen släpper terrängmaskinerna ut mer växthusgaser än inrikesflyget i dessa län enligt beräkningsmodell som redovisas på den nationella emissionsdatabasen, där utsläppen från alla sektorer redovisas separat ända ner på kommunnivå.

En som är kritisk mot den här utvecklingen är Tor L Tuorda i Ráddnávrre utanför Jokkmokk – som också sitter i Jokkmokkskretsen för Svenska naturskyddsföreningen.

- Det är chockerande. Man har ändå förstått att det är stora utsläpp men så stora kunde jag inte tro. Men det är klart, maskinerna har blivit större, upp till 150 hästar är inte ovanligt. Ju mer hästkrafter, desto större utsläpp, säger Tuorda.

Fler som förvånas

Det är fler än Tor Tuorda som höjer på ögonbrynen över det.

- Det är j-a illa. Det trodde jag faktiskt inte men det körs ju mycket skoter här uppe, säger Gustav Rauhala i Kiruna, samtidigt som han tankar sin skoter vid en mack.

Per-Olov Wikberg vid Naturvårdsverket är nationell samordnare för det nationella snöskoterrådet, ett dialogforum som samlar både myndigheter och organisationer.

Även han är överraskad över siffrorna.

- Jag har inte sett siffrorna men det är överraskande. Vi borde absolut jobba med för att få ner utsläppen, säger Wikberg.

Förklaring - fler fordon

Per-Olov Wikbergs främsta förklaring till utsläppsökningen är att antalet terrängfordon har ökat markant sedan 1990 – det här ser också Niklas Kristoffersson som den största orsaken.

Kristoffersson är vd för Snöfo, branschföreningen för import av snöskotrar.

- Snöskotrarna har genomgått en enorm utveckling sedan 1990. Många använder maskinerna betydligt mer än tidigare och på många olika sätt. Det har blivit en viktigare del i livet för många och då blir det givetvis mer utsläpp, säger Kristoffersson.

Utsläppen från bilar går ner

En titt på den officiella statistiken ger Niklas Kristoffersson rätt. År 1990 fanns det i Sverige 137 093 skotrar och fyrhjulingar i trafik medan motsvarande siffra 2016 var 273 794 – nästan en fördubbling alltså.

Detta har alltså genererat i en tredubbling av de beräknade koldioxidutsläppen.

Hur ser det då ut på personbilssidan?

Ja, i Sverige fanns år 1990 drygt 3,5 miljoner personbilar i trafik jämfört med dagens 4,8 miljoner.

Men alternativa drivmedel och bränslen har gjort att utsläppen från bilar i stället har minskat med 18 procent sedan 1990.

Tor Tuorda i Ráddnávrre utanför Jokkmokk efterlyser nu mer debatt om terrängmaskinernas utsläpp.

- Man måste ta med alla aspekter och inte vara rädd. Det får inte heller bli en massa påhopp eller hat. Det är allvar nu. Vi måste minska växthusgaserna på alla sätt, säger Tuorda.

Fakta utsläpp från terrängmaskiner och flyg

Sverige, liksom de flesta andra länder, rapporterar luftföroreningar varje år till FN:s klimatkonvention och till den internationella konventionen gränsöverskridande luftföroreningar.

Redovisningarna bygger på så kallade modellberäkningar, där samma metod används av alla länder för att få jämförbara resultat.

Utsläppen från skotrar och fyrhjulingar fördelas utifrån antal registrerade fordon per kommun.

Osäkerheten är dock ganska hög när det gäller redovisningen av utsläppen från de flesta arbetsmaskiner, eftersom det är svårt att veta hur mycket maskinerna används och hur mycket bränsle de använder.

Utlandsregistrerade skotrar och fyrhjulingar, från exempelvis Norge och Finland, finns inte med i redovisningarna så deras utsläpp syns inte i statistiken för Sverige.

Utsläppen från inrikesflyget omfattar de flesta typer av flygningar inom rikets gränser och fördelas på antal landningar per flygplats. Här bedöms säkerheten större, eftersom endast ett enda bränsleslag används.

Källa: Naturvårdsverket och SMHI.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista