- Vi måste bli mer uppmärksamma, säger Anna Stavreus. (foto: Jenny Almlöf/SR)

Så blir du "lurad" i butiken

Måndag 9 november 2009:
Har du märkt att du får mindre kaffe i paketet när du handlar nu förtiden, att godispåsarna har färre nappar i sig numera, och att chokladbitarna har blivit mindre?

Istället för att höja priserna stoppar producenterna numera ner mindre i förpackningen och det här gäller vara efter vara, det visar en granskning gjord av Dagens Nyheter.

Smyghöjning och lurendrejeri, tycker Sven-Olof Pettersson som plockar till sig grönsaker i en butik i Jönköping.

- Det är rent bedrägeri mot konsumenterna tycker jag. Man visar inte att det är mindre i förpackningen, man har samma förpackning och det är att lura oss säger Sven-Olof.

Det finns flera olika exempel: Cloettas småchokladbitar väger 25 gram nuförtiden, jämfört med 30 gram, som den vägde tidigare. I ett paket cigaretter finns det numera 19 cigaretter, istället för 20.

För något år sedan blev det mindre lössnus i dosorna, samtidigt som priset höjdes. Det är ett ständigt förhandlande mellan producenter och grossister, producenterna vill höja priserna men grossisterna vill kunna sälja billigt till butikerna. Summa summarum: Mindre i förpackningarna.

Inte okej att göra det i smyg, tycker Anna Stavreus som väljer glass i butiken.

- Det är ett sätt att luras, men samtidigt måste vi konsumenter lära oss att vara uppmärksamma.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".