1 av 2
Många patienter känner sig illa bemötta i vården. Foto: Scanpix
2 av 2
Margaretha Strömberg och Britt-Louise Sunesson jobbar med bemötandefrågor i Jönköpings läns landsting. Foto: Jessica Sonelius/SR

Otrevliga läkare upprör patienterna

Trots att landstinget jobbar aktivt för att ge oss patienter ett bra bemötande, så går det fel ibland. Varje månad hör det av sig patienter som är ledsna, missnöjda och besvikna över hur personalen uppträtt mot dem.

En av dessa är Torbjörn från Jönköping. Han drabbades av akut gallstensanfall och fick föras till sjukhus i ambulans. Under flera dagar träffade han ingen läkare och fick ingen information.

Det var en tisdagkväll för inte så länge sedan som Torbjörn fick föras till sjukhus i ambulans, och eftersom hans blodtryck var alldeles för högt när han kom in fick han invänta operation. som ägde rum två dagar. Torbjörn har även ett funktionshinder vilket innebär att han tar flera mediciner, som han måste ta för att kunna fungera i vardagen. Men dem fick han inte på nästan en vecka vilket gjorde att hans kropp kom i obalans. Det som Torbjörn är upprörd över är hur han blivit bemött av kirurgläkarna.

-Vad jag vänder mig mot är den här nonchalanta, för att inte säga arroganta synen på patienter. Det kan ju inte kosta någonting att gå och tala om för en nyopererad patient vad det är som gjorts, säger Torbjörn.

Två personer som jobbar med bemötandefrågor inom landstinget i Jönköpings län är vårdadministrativa chefen Margaretha Strömberg och vårdcontrollern Britt-Louise Sunesson.

I Lasso idag berättade de hur vanligt det är att patienter är missnöjda med bemötandet i vården och att landstinget nu formulerat tydliga mål i sin handlingsplan när det gäller den här frågan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista